Sunbird webbyrå för hemsida och webbyrå för e-handel ger sin input på de tre viktigaste punkterna ni bör agera på för att ta er hemsida till nästa nivå. Blir du excellent på dessa områdena får du mer trafik till ditt företags hemsida och en större andel kommer att kontakta er.
Se inte SEO som en isolerad kanal
Pandemin har visat att digital annonsering blivit viktigare. Det står högre upp på företags prioritetsordning nu än förut. Sökmotoroptimering (SEO) hjälper dig att synas högre upp i de organiska resultaten på Google (under annonserna).
Traditionell SEO handlar primärt om landningssidor, HTML-taggar och sökordsdensitet. Men SEO har blivit så mycket mer och att enbart jobba med traditionell SEO är förlegat.
SEO handlar mycket mer om att bygga ett starkt varumärke, ha positiv trafik och bli experten inom sin nisch. SEO konsulten ska vara som en osynlig hand mellan UX (webbdesign), copy, tekniskt och annan digital annonsering.
- SEO konsulten hjälper skribenten hitta rätt sökord och nämna sökorden med rätt taggar (traditionell SEO)
- SEO konsulten hjälper utvecklaren få med de tekniska aspekter Google förväntar sig såsom sitemap, korrekt HTML struktur och laddningstid. Oftast relativt enkelt för en erfaren utvecklaren.
- SEO konsulten måste förvalta webbdesignen och synkronisera sidans UX och text för att förvalta besökaren till betalande kund.
Mobilen först – Inte bara i teorin
När en ny hemsida byggs specificeras det ofta att hemsidan ska vara mobilanpassad. Det har blivit en självklarhet den senaste tiden, men oftast stannar det där. I många branscher är det snarare viktigare att mobildesignen är optimerad och desktop får komma sekundärt. Under 2021 blir det viktigt att inte bara prata mobildesign. Ni måste utgå från mobilen:
- Använd mobilanpassade bilder
- Kortare texter och rubriker viktigare för mobilen än desktop
- Scroll är mer vedertaget
- En chatt ökar tillgängligheten och telefonnummer ska vara synliga
Minimalism – trenden som vägrar ge sig
En designtrend som inte minskat är den minimalistiska stilen. Något som accelererats när mobilen blivit den primära enheten att besöka företags hemsidor. När vi har fått sämre koncentrationsförmåga med åren har vi också blivit sämre på att djupdyka.
Det är svårt att hålla textstycken korta. Det finns mycket om ert företag som är bra att säga, men ingen vill lösa ett hav av innehåll. Speciellt inte inledningsvis. En rubrik ska säga vad ni gör och varför man ska kontakta er. Längre ner i hierarkin kan mer information finnas att tillgå.
Skapa en friktionsfri WordPress hemsida som är enkel att uppdatera
Alla WordPress hemsidor är inte skapta lika. Det finns olika tekniker med olika för- och nackdelar. Som WordPress webbyrå får vi ofta ta över gamla sajter som är svåra att uppdatera och är känsliga. Dessa är i regel byggda på färdiga mallar som har många plugins och kod som inte använd. Detta gör sajten känslig, långsam och svår att uppdatera. Både för användare och utvecklare.
Ska er WordPress hemsida ta en större roll i er marknadsföring är det bra att överväga skräddarsydd webbdesign för ert företags hemsida. Dessa bli i regel lättare att uppdatera och ni kan hålla era uppdateringar friktionsfria.