Tre viktiga överväganden när man satsar på online-försäljning
Hem NYHETER Tre viktiga överväganden när man satsar på online-försäljning

Tre viktiga överväganden när man satsar på online-försäljning

Publicerat av: Redaktionen

Säljare har betydligt färre kundmöten på plats idag.

E-post, samtal och chatt har blivit de viktigaste kommunikationsformerna i en allt mer uppkopplad vardag.

Detta kan paradoxalt nog leda till att man som chef får mindre insyn i arbetet som görs. Samtidigt som dessa utmaningar har distansarbete eller en hybrid arbetsmiljö blivit det nya normala och något vi alla måste anpassa oss till.

Genom regelbundna virtuella möten och genom att fokusera på “sales enablement” försöker många chefer att hålla sina team engagerade och produktiviteten på topp. Samtidigt vill man hitta den bästa strategin för att permanent övergå till försäljning på distans.

Här tipsar Raymond Hüner Nordenchef och expert inom kundtjänsthantering på Freshworks om tre viktiga faktorer att ha i åtanke när man gör detta.

  1. Välj dina verktyg med omsorg

Rätt distansverktyg är nödvändiga för att öka produktiviteten. Till exempel kan en ineffektiv chattjänst som inte erbjuder trådade diskussioner resultera i sämre insyn i arbetet. Ett annat klassiskt exempel på hur viktigt det är med en helhetssyn är hur man använder sig av Customer Relationship Management (CRM).

Ett CRM-system kan felaktigt uppfattas som en programvara där man dumpar data och dess betydelse förbises ofta. Men nu är det mer än någonsin viktigt att få hjälp med hanteringen av olika pågående affärer från både nuvarande kunder och framtida kunder. Ett bra CRM-system ser till att alla befinner sig på samma sida genom att ge sammanhang om varje affär och kund. Det ger varje säljare möjlighet att förbli uppdaterad om detaljerna i varje affär.

  1. Ring eller videochatta med potentiella kunder

Tre viktiga överväganden när man satsar på online-försäljningIdag är det en utmanande uppgift att få en kunds uppmärksamhet och få dem att läsa dina e-postmeddelanden. Ett kärnelement i försäljningsprocessen är den personliga kopplingen mellan säljteam och kunder. Ett telefonsamtal eller ett videomöte kan säga så mycket mer om ett erbjudande än ett vanligt mejl. Oavsett om det bara är ett e-postmeddelande eller ett samtal måste framtida kunder veta vem de kommunicerar med. Ett videomöte kan ge den mänskliga interaktionen många saknar just nu.

  1. Distansförsäljning är här för att stanna

Även när restriktioner lättar kommer många som kan fortsätta arbeta på distans. Försäljningschefer förlitar sig vanligtvis på relationer byggda genom möten ansikte mot ansikte och nätverk för att avsluta affärer. Den uppmuntrande statistiken från vår studie tyder dock på att försäljningschefer anpassar sitt tillvägagångssätt till det nuvarande klimatet, för att möjliggöra distansförsäljning både på kort och medellång sikt.

Pandemin har gett företag en möjlighet för säljteam att göra en permanent övergång till försäljning på distans. Genom att kreativt kommunicera med potentiella kunder, göra det ökade värdet av deras verksamhet tydligt och införliva rätt uppsättning verktyg kan övergången ske i stort sett sömlöst.

 

Relaterade Artiklar