Tandläkarkedjan Aqua Dental erbjuder kostnadsfria onlinebesök

Restriktioner och social distansering till följd av smittspridningen av covid-19 har begränsat våra sätt att leva.

Tandläkarkedjan Aqua Dental erbjuder kostnadsfria onlinebesök 1
Bildrättigheter: Aqua Dental

För vissa innebär det även att kontakten med tandvården har försvårats – eller helt och hållet försvunnit – med nedstängda kliniker och långa vårdköer. Nu väljer tandläkarkedjan Aqua Dental att öppna upp sin tjänst sin Onlinetandläkaren kostnadsfritt för att öka tillgängligheten och stötta utsatta patienter.

 När Aqua Dental lanserade Onlinetandläkaren i november 2019 blev man först i Sverige med att erbjuda digitala tandläkarbesök. Tjänsten, som tidigare kostade 299 kr per besök, fungerar som ett komplement till den fysiska tandvården genom att erbjuda konsultationer och rådgivning direkt i patientens mobil eller dator.

I samband med smittspridning av covid-19 kommer tjänsten tillsvidare vara kostnadsfri i syfte att avlasta 1177 och övriga vårdinstanser.

– Under rådande omständigheter har vi valt att ta bort besöksavgiften och erbjuda gratis rådgivning för alla. Beläggningen på våra kliniker har varit lägre än vanligt och vi tycker därför att det är ett bra tillfälle att utnyttja resurserna på annat håll. Vår förhoppning är att kunna avlasta övrig vårdrådgivning och stötta patienter som befinner sig i självvald karantän, säger Philip Adenskog, marknadschef på Aqua Dental.

För att använda tjänsten krävs ett BankID. Patienter kan själva välja att chatta, prata eller videosamtala med sin tandläkare. Efter onlinebesöket kan Aqua Dental sedan remittera patienten till kliniker i hela landet om det krävs ett uppföljande fysiskt besök hos en tandläkare.

Det är onekligen så att många tillstånd kräver en fysisk kontakt för
att ställa en fullständig diagnos, inte minst vid olyckor och besvär. Men även då har Onlientandläkaren varit ett uppskattat alternativ eftersom tandläkaren kan ge tips kring egenvård och bedöma hur akut behovet av vård är. På det sättet kan vi hjälpa till att begränsa antalet resor och fysiska kontakter i de fall det inte är nödvändigt. Eller ännu viktigare, säkerställa att patienten får tillgång till vård när det faktiskt behövs, avslutar Philip.