Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARIT-LÖSNINGAR Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

Publicerat av: Redaktionen

Media Research är företaget som i 25 år framgångsrikt hjälp ledande företag inom bland annat bil- och telecomindustrin att utvärdera annonskampanjer och hålla koll på konkurrenters annonsutföranden.

Nu kopplar de greppet om AI och siktar på ett ännu snabbare, mer träffsäkert och autogenererat sökförfarande.

Därmed skapar de nya förutsättningar för att i realtid bygga på det redan etablerade verktyget AdFinder.

Företaget erbjuder via tjänster som Adfinder och DailyAds sina kunder en unik inblick i såväl egna som konkurrenters historiska och pågående kampanjer. Inblickar som är omöjliga att få utan dessa tjänster. De samlar dagligen ihop all tillgänglig data om hur annonser ser ut samt var, när, med vilken frekvens och hos vem deras digitala och printade annonsering finns eller har funnits. Och, kanske ännu viktigare, de får tillgång till exakt samma data för alla deras konkurrenters kampanjer. Kunderna får med andra ord ett enormt försprång när det kommer till att skapa de mest lyckade annonskampanjerna — något som är ytterst värdefullt i dagens omfattande medieutbud.

Genom ett samarbete med MIUN (Mittuniversitetet) i Sundsvall pågår nu ett forskningsprojekt inom AI med målbilden om att både stärka Media Research verktyg och skapa stärkta kundförutsättningar för ett utvecklat framtida arbetssätt. Projektet, som drivs av doktoranden Faeze Zakaryapour, ska leda till ett tydligare grepp om trender inom annonsering, omfattande marknadsanalyser för tillämpande av annonsstrategier, ökade sälj- och intäktsförutsättningar för kunder och ge underlag för val av rätt mediakanaler.

Media Research kopplar greppet om annonssökning via AI – samarbete med forskning

“Det är otroligt intressant att forska inom AI kopplat till dagens medielandskap. Vi vill ta tillvara på de möjligheterna AI erbjuder och använda dem till att skapa ett ännu starkare verktyg för oss och våra kunder”, säger Faeze som leder forskningsprojektet.

Media Research jobbar med många stora kunder, så som Telia, Coop, Volvo, Audi, Bauhaus och många fler. De har skapat en lojalitet och ett förtroende som gjort att kunderna stannar länge. Media Research erbjuder globala tjänster med de nordiska länderna som största marknad just nu.

“Vi har verkat lite under radarn i 25 år. Nu kliver fram och vill visa världen vad vi kan göra och varför vi är unika på det vi gör. Vi vet att tjänsten funkar, och ger våra kunder stora konkurrensfördelar. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg för Media Research” — Pär Segerström, VD och medgrundare på Media Research.

Relaterade Artiklar