Visual Art utökar sitt Retail Media nätverk och förstärker teamet
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARIT-LÖSNINGAR Visual Art utökar sitt Retail Media nätverk

Visual Art utökar sitt Retail Media nätverk

Publicerat av: Redaktionen

Visual Art stärker sin satsning på In-Store Retail Media, som för varumärken närmare konsumenterna vid köptillfället.

Under Andreas Linds strategiska ledarskap, Retail Media Strategist på Visual Art, har detta erbjudande redan lockat företag som PrimaVård, Skistar och Friskis&Svettis.

För att driva satsningen ytterligare har Visual Art anställt Emil Andrén som Sales Executive, med uppdraget att utöka partnerskapen med varumärken som vill ta del av denna kraftfulla möjlighet.

Retail media har snabbt blivit en viktig vinstdrivare för företag över hela världen, med Amazon i spetsen som ett lysande exempel, där retail media står för en betydande del av deras lönsamhet. Visual Art banar väg för varumärken att utnyttja denna snabbt växande tredje våg av digital annonsering genom att koppla samman fysiska utrymmen med digitala lösningar för att skapa en omnikanalupplevelse inom Retail Media. Annonsörer som köper medieutrymme inom detta nätverk kan dra nytta av möjliggheten att nå konsumenter vid köptillfället. De företag som erbjuder dessa nätverk i sina butiker adderar även nya intäktsströmmar.

– ”Efterfrågan från annonsörer och mediebyråer på effektiva Retail Media-lösningar är skyhög. Retail Media i fysisk miljö erbjuder en unik kombination av digital annonsering och närvaro, vilket gör dem mycket relevanta för dagens marknad. Med vår erfarenhet och prisbelönta digital signage-mjukvara är vi redo att göra ett betydande avtryck”, säger Andreas Lind, Retail Media Strategist på Visual Art.

Visual Art utökar sitt Retail Media nätverk och förstärker teamet

Emil Andrén, Sales Executive på Visual Art

Visual Arts prisbelönta mjukvara för digital signage är drivkraften bakom Retail Media erbjudandet. Med sin API-first-struktur integreras mjukvaran sömlöst med alla system, Supply-Side Platforms (SSPs) och andra verktyg som behövs för programmatiska köp, share of voice med mera. Signage Player, som är utrustad med en integrerad In-Store Retail Media Ad Server, är ett kraftfullt verktyg för att hantera och optimera annonsplaceringar över ett företags tillgångar. Det förenklar processen för varumärken att leverera en sömlös omnikanalupplevelse samtidigt som det möjliggör exakt målgruppsanpassning i realtid.

– ”Jag är mycket glad över att få vara med på den här banbrytande resan. Retail Media är en game-changer för både företag och annonsörer. Tillsammans definierar vi vad Retail Media i fysisk miljö kan vara och jag ser fram emot att hjälpa våra partners att utnyttja denna nya kanal som kombinerar digital bekvämlighet med kraften i fysisk närvaro.” säger Emil Andrén, Sales Executive på Visual Art.

Visual Art ser redan en stor efterfrågan från både annonsörer som vill lägga till Retail Media i sin mediemix, och företag som är angelägna om att etablera retail media nätverk på sina fysiska platser. Genom att föra digital precision till det fysiska rummet, möjliggör Visual Arts Retail Media nätverk varumärken att direkt påverka konsumenter där köpbeslut tas.

Visual Art var banbrytande inom digitala out-of-home och etablerade första nätverket 2010 och är väl positionerade för att förändra medielandskapet igen. Detta initiativ ger varumärken en effektiv kanal för att engagera konsumenter och företag en ny intäktsström, genom att utnyttja Retail Media som kommer att omdefiniera var digital annonsering är.

Om Visual Art Group

Visual Art är en ledande aktör inom digital signage och tillhandahåller innovativa och skalbara SaaS-lösningar som driver digital kommunikation för företag över hela världen. Kärnan i vårt erbjudande är våra prisbelönta mjukvarulösningar Signage Player och VA Player, som tillsammans utgör grunden för digital signage-nätverk för välkända varumärken över hela världen.

Signage Player är en prisbelönt mjukvara för digital signage som är byggd för att förändra hur företag kommunicerar visuellt. Dess molnbaserade arkitektur säkerställer flexibilitet och skalbarhet, vilket gör den idealisk för företag av alla storlekar och komplexiteter. Med ett Headless CMS, API-first-struktur och kontinuerlig integration och leverans (CI/CD) ger Signage Player företag obegränsade möjligheter att växa. Denna kraftfulla plattform integreras sömlöst med befintliga system och erbjuder oöverträffad hastighet och effektivitet.

VA Player kompletterar Signage Player genom att säkerställa robust, lokal mediauppspelning på varje skärm. VA Player fungerar direkt på skärmar med inbyggd SoC-hårdvara eller externa mediaspelare och garanterar tillförlitlig prestanda även i de mest krävande nätverken. Den är hårdvaruagnostisk och kompatibel med alla större system och enheter, inklusive Tizen, WebOS, Android, Raspberry Pi, Linux, Chrome, Windows, iOS med flera. Denna flexibilitet gör att företag inte begränsas av specifika hårdvarukrav för sina digital signage-nätverk.

Med över 75 000 mjukvarulicenser i 39 länder är Visual Arts teknik betrodd av branschledare som McDonald’s, Subway, Kesko, 7-Eleven, Circle K, Ocean Outdoor, Lego, Joe & the Juice och NIO. Från konsultation och design till installation och löpande support levererar Visual Art en omfattande helhetslösning för att förbättra kundengagemanget, öka försäljningen och frigöra nya intäktsströmmar genom digital signage.

Visual Art grundades 1997 och har över 130 anställda på åtta marknader. Vår tekniska expertis och kreativa innovation säkerställer att våra kunder uppnår mätbara framgångar och långsiktig tillväxt.

För att utforska den fulla potentialen i Visual Arts banbrytande lösningar för digital signage, besök oss på www.visualart.com.

Omsättning: 350 MSEK (2023)

Mjukvarulicenser: 75 000 licenser i 39 länder

Relaterade Artiklar