Reitan Convenience Sverige: Använder kraften av data för att göra shopping enklare
Hem E-HANDEL Reitan Convenience Sverige: Använder kraften av data för att göra shopping enklare

Reitan Convenience Sverige: Använder kraften av data för att göra shopping enklare

Publicerat av: Redaktionen

Reitan Convenience Sverige ville ha en tydlig översikt över sin datainfrastruktur för att få mer informerade insikter och erbjuda sina kunder en ännu bättre service.

Därför återtog företaget kontrollen över sin data med hjälp av Google Cloud.

Resultat med Google Cloud
  • Reitan Convenience Sweden har återtagit kontrollen över sin data och fått bättre och mer detaljerade insikter i kunders beteende.
  • Effektiviteten i försörjningskedjan har förbättrats.
  • Reitan Convenience Sverige kan nu optimera spårningen av varor på hyllorna för att säkerställa att de har de produkter som kunderna vill ha i lager.

Alla känner till sin lokala närbutik. De är bekanta, pålitliga och på något sätt trösterika. En plats där du kan stanna till för ett kvällssnack, den nödvändiga ingrediensen du behöver till din favoriträtt eller bara lite mjölk. Reitan Convenience Sverige förstår exakt varför närbutiken betyder så mycket för så många människor. Företaget är en del av Reitan Retail, som öppnade sin första närbutik i Trondheim, Norge, 1948.

Efter pandemin står detaljhandeln inför svåra utmaningar. Från hög inflation till stigande energipriser har många företag varit tvungna att ompröva sina strategier och anpassa sig. För många detaljhandlare har teknologisk innovation varit svaret. Detaljhandeln är ofta i framkant när det gäller nya tekniska framsteg, vare sig det handlar om självbetjäningskassor eller kontaktlösa betalningar. Men det finns mycket mer bakom varje svep av en streckkod – data, massor av data. Kvaliteten på din data kan hjälpa till bättre insikter och affärsbeslut.
De bästa butiksinnehavarna vet vad deras kunder vill ha och när. Men ju bättre din data är, desto mer vill hackare stjäla den. Säkerhet är avgörande för närbutiksbranschen. Förlora förtroendet hos dina kunder, och de kommer att hitta någon annanstans att handla.

Franchiseägaren Reitan Convenience Sverige har utforskat hur teknik kan hjälpa dess olika närbutiksmärken – Pressbyrån, 7-Eleven och PBX – att erbjuda bästa möjliga kundservice och förbli relevanta. Men alltid prioriterat att sätta säkerheten först. Det är därför de har utvecklat en så stark relation med Google Cloud.

Får data att arbeta hårdare för varje butik

Reitan Convenience Sverige inledde sin resa med Googles lösningar genom att anta Google Workspace 2014. Devoteam hjälpte företaget att implementera Workspace, vilket nu är en väsentlig del av de anställdas vardagliga arbetsliv. Framgången med Workspace uppmuntrade företaget att naturligt utforska ytterligare lösningar.

Reitan Convenience Sverige ville ta kontroll över sin egna data. En del av att använda data effektivt är helt enkelt att veta vad man ska göra med den. Det finns så många saker att ha i åtanke när man driver en butik, från att få rätt varor vid rätt tidpunkt till att veta hur man prissätter vissa produkter mer konkurrenskraftigt. Bra data kan ge dig de insikter du behöver för att fatta bättre affärsbeslut.

Men Reitan Convenience Sverige spenderade mycket pengar på andra företag för att analysera sin data och hade svårt att få en enhetlig bild över sin dataomgivning.

“Vi hade drömmar, men vi kunde inte förverkliga dem. Det fanns alltid hinder, datan var alltid någon annanstans, och vi hade inte ett DevOps-team för att sätta samman datan och använda den”, säger Pär Nilsson, IT-arkitekt, Reitan Convenience Sverige.

Nilsson har arbetat för Reitan Convenience Sverige sedan 1999 och har sett hur tekniken har utvecklats och påverkat affärsbeslut under de senaste två decennierna. Han visste att ta kontroll över företagets data var nyckeln till att förverkliga dess ambitioner. “Vårt fokus ligger på att erbjuda en sömlös omnichannel-upplevelse genom att integrera våra fysiska butiker med onlineplattformar. Därmed vill vi använda dataanalys för att anpassa våra erbjudanden och förbättra kundengagemanget.” – säger Nilsson.

Så Reitan Convenience Sverige genomförde övergången från sina traditionella hostingpartners till Google Cloud 2018, startade med sin masterdata och API:er, innan man överförde sin infrastruktur 2021. Övergången öppnade upp stora möjligheter att förstå kundbeteende med hjälp av BigQuery.

Extrahera ovärderliga insikter från en datagruva

“Vi har ett analysteam som arbetar enbart med data inom BigQuery, och de arbetar med att ta fram de bästa besluten för verksamheten. Vi sitter på en guldgruva av information, och det är upp till oss att använda det till fullo”- säger Nilsson.

BigQuery är ett serverlöst företagsdatavaruhus som skalar data och kan svara på affärshändelser i realtid med händelsestyrd analys. Inbyggda funktioner hämtar automatiskt strömmande data och gör den omedelbart tillgänglig för frågor.

Reitan Convenience Sverige använder BigQuery inom tre huvudområden i verksamheten: lageroptimering, digital marknadsföring och kundupplevelse. BigQuery gör det möjligt för företaget att optimera spårningen av lager på hyllan och effektiviteten i leveranskedjan, vilket hjälper dem att ha de produkter som kunderna faktiskt vill ha. Företagets marknadsteam kan använda data från BigQuery för att skapa personliga reklamkampanjer över olika kanaler och samtidigt få mer insikter om kundernas beteende. Slutligen har företaget lyckats ena sina kunddata med hjälp av BigQuery, vilket hjälper dem att erbjuda en mer fokuserad kundupplevelse.

Men BigQuery är bara en nyckeldel av Google Cloud-infrastrukturen som har implementerats hos Reitan Convenience Sverige. Företaget använder även Cloud Run för att implementera sin containerorkestrering. Och Pub/Sub i kombination med Cloud Functions, som tar emot analytiska händelser och strömmar dem till BigQuery, används nu för händelsestyrd meddelandehantering.

“Dessa lösningar hjälper oss att uppnå större skalbarhet, flexibilitet och realtidsinsikter, vilket ger oss möjlighet att fatta beslut baserade på data och förbättra operativ effektivitet,” säger Nilsson.

Investering i säkerhet

Data är en värdefull tillgång, och om den går förlorad genom en hackning eller bristande säkerhet kan konsekvenserna vara förödande för vilket företag som helst. Därför investerar Reitan Convenience Sverige i säkerhetsåtgärder från Google Cloud.

Företaget använder nu Google Cloud Armor för att hjälpa till att hålla sina data säkra från attacker, tillsammans med åtgärder som flerfaktorsautentisering. Cloud Armor tillhandahåller fördefinierade regler för att försvara sig mot attacker som kors-webbplatsscriptning (XSS) och SQL-injektion (SQLi). Att ha en tydlig översikt över företagets data har också ökat säkerheten.

“Innan hade vi problem eftersom data fanns i olika system och områden. Men nu är det vi har mycket visuellt, tillgängligt, enkelt, och vi har en klar bild av våra miljöer och komponenter. Den nivån av transparens stödjer själva säkerheten,” säger Nilsson.

Njuta av att orkestern i full gång

Steget att övergå till Google Cloud har varit ett stort steg för Reitan Convenience Sverige. Men det har öppnat upp en enorm mängd möjligheter för företaget. Nu när det har mer kontroll och synlighet över sina data kan det innovera snabbare, vilket hjälper butiksinnehavarna att verkligen veta vad deras kunder vill ha.

“Sedan vi flyttade till Google Cloud har vi en kortare tid till marknaden och kan göra mycket som vi inte kunde föreställa oss tidigare,” säger Nilsson. “Förr tog processen så lång tid att även om någon hade en idé tog det för lång tid att göra produkten. Men nu kan vi snabbt sätta det i produktion och prova det eftersom vi kontrollerar våra data på ett annat sätt.”

Reitan Convenience Sverige: Använder kraften av data för att göra shopping enklareMen historien slutar inte där. Reitan Convenience Sverige vill gärna utforska fler Google Cloud-lösningar, särskilt inom artificiell intelligens och maskininlärning. När detaljhandelslandskapet fortsätter att utvecklas siktar företaget på att ligga ett steg före med Google Cloud.

“Google Cloud är som en orkester,” säger Nilsson. “Lösningarna är väsentliga i sig själva, men det är mångfalden av produkter som sätts samman som gör skillnad.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar