Svenskt innovationsindex visar att Ikea är Sveriges mest innovativa företag när kunderna är juryn
Hem NYHETER Svenskt innovationsindex visar att Ikea är Sveriges mest innovativa företag när kunderna är juryn

Svenskt innovationsindex visar att Ikea är Sveriges mest innovativa företag när kunderna är juryn

Publicerat av: Redaktionen

Ikea är det mest innovativa företaget på den svenska markanden följt av MTR Express och Netflix på en andra och tredje plats.

Svenskt innovationsindex visar att Ikea är Sveriges mest innovativa företag när kunderna är juryn 1

Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Foto: Linn Malmén.

Det visar Svenskt innovationsindex, ett nytt index som sätter fokus på innovation ur ett kundperspektiv och som utvecklats av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

Det finns olika typer av innovation och olika sätt att mäta innovation. För företag, organisationer, beslutsfattare och politiker handlar innovation om att skapa tillväxt, ökad konkurrenskraft och utvecklad välfärd.

– Ur ett kundperspektiv handlar innovation om att de upplever en förändring i sin värdeskapande process som stöttas av en vara eller tjänst.Det är det som vårt index mäter, säger Per Kristensson, föreståndare och professor i konsumentpsykologi och innovation vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet.

En indikator på en lyckad innovation är om kunder och användare upplever en värdeskapande förbättring, till exempel att det gör deras tillvaro lite bättre, tryggare, mer hållbar ur ett miljöperspektiv eller sparar tid och pengar.

Svenskt innovationsindex 2018 innefattar svar från ca 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom 9 branscher baserat på hur de upplever företagets innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har också värderat företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta.

Mätningen visar bland annat att förändringar i företags erbjudande och kundmiljön, det vill säga utseende på butiken eller webbsidan, är faktorer som driver kundens uppfattning av innovation.

Att mäta innovation

Sättet vi ser på innovation är olika och därför anser forskarna att innovation också behöver mätas på olika sätt.

– Syftet med vårt index är att komplettera andra mätningar och bidra till att skapa en helhetsbild kring innovation och hur man lyckas med innovation. Svenskt innovationsindex gör det möjligt att följa utvecklingen och resultatet av satsningar på innovation ur ett kundperspektiv, säger Per Kristensson. Lyckade innovationer leder till ökad attraktionskraft och tillväxt på olika marknader.

Resultaten presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2019: Innovation ur kundens perspektiv den 7 mars. Svenskt innovationsindex är utvecklat av forskare vid CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA.

Relaterade Artiklar