Hem NYHETER Svenskar använder mest digitala musiktjänster i Europa

Svenskar använder mest digitala musiktjänster i Europa

Publicerat av: Redaktionen

I en ny rapport över digitaliseringen i olika länder framkommer att svenskar använder nya musiktjänster mest av alla i Europa.

Svenskar använder mest digitala musiktjänster i Europa 3En trolig förklaring är Spotifys stora genomslag i Sverige.

Det internationella managementkonsultbolaget Kearney har undersökt hur digitala konsumenter är i olika länder. En av sakerna som mäts i rapporten är andelen som har tillgång till digitala musiktjänster. Siffran för Sverige är 67 procent, vilket är högst av alla europeiska länder.

– Resultatet visar att vi i Sverige är ”early adopters” inom de nya musiktjänsterna. Att Spotify bidragit till det är tydligt. Samma sak gäller även inom videostreaming och annan underhållning, även om vi inte ligger i absolut topp där, säger Jonatan Matsson, Sverigechef på Kearney.

Sverige ligger även klart högre än andra jämförbara länder som USA och Australien när det gäller digitala musiktjänster. Det är bara i ett par asiatiska länder där fler har tillgång till dessa än i Sverige. I den totala sammanställningen över hur digitala vi är som konsumenter hamnar Sverige på plats sex. Vi ligger mycket högt när det gäller konsumtion av musik och underhållning, men lägre i antal uppkopplade enheter i hemmen.

Land (Europa)Andel hushåll med digital musiktjänst
1Sverige67 %
2Spanien66 %
3Norge63 %
4Danmark59 %
5Portugal56 %
6Storbritannien54 %
7Schweiz54 %
8Rumänien54 %
9Nederländerna52 %
10Frankrike50 %
11Slovenien47 %
12Kroatien47 %
13Serbien47 %
14Kazakstan47 %
15Polen46 %
16Tyskland45 %
17Österrike45 %
18Tjeckien43 %
19Slovakien43 %
20Ryssland41 %
21Ukraina36 %

Kearneys rapport bygger på en internationell undersökning där 16 000 personer i 28 länder medverkat och svarat på frågor om i vilken grad de använder olika digitala tjänster och produkter.Hela rapporten i bilaga.

Relaterade Artiklar