Svenskar använder mest digitala musiktjänster i Europa

I en ny rapport över digitaliseringen i olika länder framkommer att svenskar använder nya musiktjänster mest av alla i Europa.

Svenskar använder mest digitala musiktjänster i Europa 1En trolig förklaring är Spotifys stora genomslag i Sverige.

Det internationella managementkonsultbolaget Kearney har undersökt hur digitala konsumenter är i olika länder. En av sakerna som mäts i rapporten är andelen som har tillgång till digitala musiktjänster. Siffran för Sverige är 67 procent, vilket är högst av alla europeiska länder.

– Resultatet visar att vi i Sverige är ”early adopters” inom de nya musiktjänsterna. Att Spotify bidragit till det är tydligt. Samma sak gäller även inom videostreaming och annan underhållning, även om vi inte ligger i absolut topp där, säger Jonatan Matsson, Sverigechef på Kearney.

Sverige ligger även klart högre än andra jämförbara länder som USA och Australien när det gäller digitala musiktjänster. Det är bara i ett par asiatiska länder där fler har tillgång till dessa än i Sverige. I den totala sammanställningen över hur digitala vi är som konsumenter hamnar Sverige på plats sex. Vi ligger mycket högt när det gäller konsumtion av musik och underhållning, men lägre i antal uppkopplade enheter i hemmen.

Land (Europa) Andel hushåll med digital musiktjänst
1 Sverige 67 %
2 Spanien 66 %
3 Norge 63 %
4 Danmark 59 %
5 Portugal 56 %
6 Storbritannien 54 %
7 Schweiz 54 %
8 Rumänien 54 %
9 Nederländerna 52 %
10 Frankrike 50 %
11 Slovenien 47 %
12 Kroatien 47 %
13 Serbien 47 %
14 Kazakstan 47 %
15 Polen 46 %
16 Tyskland 45 %
17 Österrike 45 %
18 Tjeckien 43 %
19 Slovakien 43 %
20 Ryssland 41 %
21 Ukraina 36 %

Kearneys rapport bygger på en internationell undersökning där 16 000 personer i 28 länder medverkat och svarat på frågor om i vilken grad de använder olika digitala tjänster och produkter.Hela rapporten i bilaga.