Svenska Sitoo tar ett stort första kliv in i USA
Hem DETALJHANDEL Svenska Sitoo tar ett stort första kliv in i USA

Svenska Sitoo tar ett stort första kliv in i USA

Publicerat av: Redaktionen

Techbolaget Sitoo har på kort tid blivit marknadsledande i Skandinavien.

Nu har företaget i rekordfart rullat ut sitt första stora samarbete i USA med sportjätten Rally House.

Planen är att repetera tillväxtresan i Skandinavien på den amerikanska marknaden.

 Sitoo är en SaaS-molnplattform med ett modernt och mobilt kassasystem. På ett unikt sätt suddar lösningen ut gränserna mellan e-handel och fysiska detaljhandelsbutiker i realtid – vilket bland annat optimerar lagerhantering och kundservice samt möjliggör en bättre köpupplevelse.

I våras blev amerikanska sportkedjan Rally House den första stora kunden i USA att skriva avtal med Sitoo – och de har redan implementerat kassasystemet och den bakomliggande plattformen i mer än 200 butiker över 18 delstater.

  • I april skrev vi på papperna och redan i augusti var Rally House fullt utrullade i 200 butiker. Ett tydligt kvitto på att vår plattform kan implementeras snabbt och effektivt. Vi har redan bevisat att vi är ledande på vår hemmamarknad och nu gasar vi för att sätta samma avtryck över Atlanten, säger Jens Levin, CEO och medgrundare av Sitoo.

Samarbetet med Rally House betyder inte bara det första stora steget på den amerikanska resan utan även enorma tillväxtmöjligheter. Något som Sitoo planerar att ta vara på.

  • Vår ARR-tillväxt var 48 procent 2022 och väntas öka till 56 procent år 2023. Vid årsskiftet når vi som SaaS-bolag en ARR på 100 miljoner kronor, med en kontrakterad ARR som är betydligt högre, och beräknas vara lönsamma under första kvartalet 2024. Med intåget i världens största marknad för detaljhandel finns enorm potential för ekonomisk tillväxt då allt fler globala butikskedjor har fått upp ögonen för teknik som möjliggör sömlösa shoppingupplevelser, säger Jens

Svenska Sitoo tar ett stort första kliv in i USASitoo har hittills förlitat sig på investeringar av mindre aktörer men för att fortsätta den digitala transformationen av butikskedjor i USA ser nu företaget över ytterligare alternativ.

  • Så här långt har bolaget finansierats av ängelinvesterare men nu överväger vi att ta in ett riskkapitalbolag för att stötta oss i vår amerikanska etablering, säger Jens Levin.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar