Svenska konsumenter ratar upplevelsepresenter på Alla hjärtans dag

Den årliga undersökningen Mastercard Love Index visar att svenska konsumenter håller sig till traditionella gåvor på årets mest romantiska dag och helst betalar kontaktlöst för dessa.

Blommor, smycken och restaurangbesök ökar mest i popularitet. Samtidigt som upplevelser som resor och hotellövernattningar minskar.

Årets Mastercard Love Index visar hur svenskarna helst skämmer bort sina kära under Alla hjärtans dag. Av datan framgår att traditionella gåvor nu ökar i popularitet, efter att upplevelsepresenter legat i topp de senaste 3 åren. Svenskar spenderar istället allt mer på blommor (54 procent) och smycken (6 procent). Även restaurangbesök fortsätter att öka (3 procent). Samtidigt spenderas mindre på hotellövernattningar (24 procent mindre) och resor (5 procent mindre).

2019 års Mastercard Love Index visar också att konsumtionen i Sverige under denna period har ökat med 8 procent och antalet transaktioner med 13 procent. Svenskarna har även blivit allt bättre på att planera sina köp och undvika sista-minuten shopping. År 2018 inhandlades de flesta Alla hjärtans dag-presenterna (34 procent) redan den 11:e februari.

Globalt sett ökar e-handeln med över 70 procent under denna period, trots det görs de flesta kortköpen fortfarande i butik; 94 procent i Sverige, 85 procent på europanivå och 88 procent på global nivå. Samtidigt är kontaktlösa betalningar något som ökar markant i Sverige under samma period; tillväxten är högre än på någon annan marknad globalt.