Idag är det lättare än någonsin att sälja sina produkter.
Med hjälp av internet kan man snabbt och enkelt skapa en webbutik som används för att nå ut med det man vill sälja.
En e-butik kräver inte samma typ av utgifter som en fysisk butikslokal och idag har det blivit allt vanligare att företag väljer att starta sin försäljning online.
Även om det kan vara en enklare process att starta och driva en webbutik finns det ändå saker man behöver tänka på när man tänker initiera och starta sin webbutik. Av den anledningen har vi sammanställt 20 saker du bör ha i åtanke när du ska börja sälja dina produkter online. Häng med!
1. Välj webbutiksplattform
Det första och kanske viktigaste är att välja vilken plattform du vill använda för din kommande webbutik. Det finns en uppsjö av plattformar att välja mellan. Somliga är helt kostnadsfria medan andra kostar. Vissa är bättre anpassade för ett stort antal produkter och en hög mängd trafik än andra.
Bland de mer populära plattformarna för webbutiker kan räknas Woocommerce, Shopify, Magento, Quickbutik och Salesforce. Dessutom ser vi idag en del företag som valt att använda webbutikplattformen Vendre med ursprung i Stockholm.
Oavsett vilken plattform du väljer och vilka premisser som är avgörande för ditt val, vill vi också passa på att påminna om att tänka framåt när du väljer webbutiksplattform. Det kan gå fort att växa ur den plattform man väljer och att byta är inte alltid särskilt lätt, tänk därför efter innan du väljer så att plattformen fungerar även om du säljer för 1.000 eller 1.000.000 kronor per dag.
2. Hitta rätt leverantörsbolag
Beroende på vad det är du vill sälja behöver du också i de flesta fall hjälp med leveransen av dina produkter. Om du inte säljer digitala produkter förstås. Men om dina produkter är av fysisk karaktär behöver du leverera dem och då behöver du också skriva ett avtal med en leverantör.
Bland de mer populära leverantörsbolagen ser vi idag PostNord, Instabee och DHL. Dessa har funnits med länge och ett avtal med någon av dessa kommer ofta med acceptabla priser.
Aktörer som Instabee och Airmee erbjuder leverans till kundens dörr per standard. Andra företag som Best, Bring och PostNord har också tagit följe på den trenden. Leverans till dörren är en tjänst fler kunder efterfrågar idag och är därför något man bör ha i åtanke när man väljer vilka leverantörer man vill arbeta med.
3. Bestäm vilka betallösningar du ska erbjuda
För 15 år sedan beställde vi produkter online mot postförskott. Man betalade då sin order med betalkort eller kontanter hos ombud för att få hämta ut ordern. Detta var den enda egentliga betallösningen som fanns när internethandeln började få sitt fäste i Sverige.
Idag finns det lika många betallösningar tillgängliga som webbutiksplattformar och fler nya adderas varje år. I Sverige är den absolut populäraste betallösningen Klarna som dominerar i popularitet både för butiksägare och kunder. Deras produkt Klarna Checkout som kombinerar kort, faktura och kontokredit är omåttligt populär.
Det finns förstås en hel del andra aktörer som också är stora på den svenska marknaden. DIBS, Payson och Paypal för att nämna några. Vill man dock vara säker på att så många kunder som möjligt känner igen betallösningen är Klarna vår rekommendation.
4. Ha en plan för din webbutik
När vi säger plan menar vi att du måste planera hur din webbutik ska fungera i praktiken. Du behöver tänka ut hur kundresan bör se ut och sedan konstruera webbutiken därefter.
Vilket innehåll bör finnas på startsidan? Hur bör navigationsmenyn se ut och vad bör den innehålla? Hur kan jag förenkla processen i varukorgen och kassan? Finns det något som saknas på produktsidorna? Är överblicken tillräckligt tydlig på kategorisidorna? Dessa och förstås många fler frågor är bra att ställa sig för att skapa en plan för webbutiken.
Om du själv inte besitter kompetens för detta finns det förstås möjlighet att ta till professionell hjälp. Du kan exempelvis vända dig till oss som har erfarenhet av att arbeta med webbutiker.
5. Organisera ett lager
Att sälja fysiska varor innebär att det behöver finnas någon slags lager för de varor som ännu ej är sålda. Även distributionen, inventeringar, paketering och övrig logistik behöver beaktas. Tredjepartslogistik är något som vi på Exacta har erbjudit sedan 1979, prata gärna med oss!
6. Använd ett produkthanteringssystem
Denna punkt kan vara överflödig om ens produktutbud inte är så brett, men för framtiden kan det ändå vara relevant att ha i bakhuvudet. Produkthanteringssystem kan hjälpa en webbutik hålla koll på lager, lagersaldon, artikelnummer, produktvariationer, färg- & variationkombinationer och liknande.
Med ett produkthanteringssystem hanteras all produktdata i ett separat system, vilket kan vara skönt att veta då det på sätt och vis säkerställer att informationen inte påverkas från samma inlogg som resten av hemsidan gör.
Många produkthanteringssystem går att koppla på olika webbutiksplattformar genom APIer, och detta är ofta något en tekniker hos tjänsten hjälper till med. Var noggrann med att se så att ett produkthanteringssystem som du väljer går att använda tillsammans med den webbutiksplattform du använder.
7. Erbjud kundsupport över chatt
Skillnaden mellan en webbutik som har kundsupport över en chattmodul och en utan är enorm. Webbutiker med chattmodul konverterar många, många fler besökare till kunder genom att direkt kunna ge svar på frågor.
Det finns många tjänster som erbjuder chattmoduler. Inte sällan är det en del av ett större system som exempelvis supportsystem eller liknande.
8. Hitta din målgrupp
Att veta vem man säljer till är en av nycklarna till framgång. Målgruppen är något som ofta identifieras tillsammans med att en webbutik växer, det är med kunderna och besökarna man börjar kunna se tendenser för vilka som besöker ens hemsida.
Om man startar sin första webbutik och inte vet vilka ens målgrupp är brukar man säga att man ska se vilka som handlar hos ens konkurrenter. Chanserna att man tar marknadsandelar, alltså kunder, direkt från dem är nämligen mycket stor. Så att rikta sig mot liknande kunder som ens konkurrenter säljer till är en god idé.
Om man redan har data på vilka som besöker ens webbutik går det oftast att få en ganska god bild av vilka som handlar hos en. Genom att analysera kön, ålder, geografisk position, språk, surfvanor och så vidare kan man få en bra bild av vilka ens kunder är.
Att veta vilka sin målgrupp är superviktigt för webbutikens framgång.
9. Annonsera på rätt plattformar
Denna punkt kan ses som en förlängning, eller uppföljning, på punkt 8. Att annonsera på rätt plattformar utgår nämligen till mångt och mycket från vilka som besöker din webbutik.
Med andra ord, beroende på vilken målgrupp du har är det också olika relevant att annonsera på olika plattformar.
Kort kan man säga så här;
Yngre målgrupp – Youtube, Instagram och TikTok
Medelålders målgrupp – Instagram, Youtube och Facebook
Äldre målgrupp – Facebook
Det är förstås unikt beroende på en rad andra faktorer, inte minst vad det är man säljer och hur man vill profilera sig på marknaden.
10. Använd rabattkoder (om det behövs)
Rabattkoder och rabatter är ett perfekt sätt att driva både trafik, försäljning och viralitet för sin webbutik. Många större webbutiker ser redan vid rabattkoder som ger 10% av ordinarie pris stor skillnad i försäljning gentemot fullprisförsäljning.
Var dock aktsam! Att rabattera sina produkter för ofta kan trigga ett beteende hos besökarna som då väntar på när produkterna är nedsatta i pris, istället för att köpa dem till fullpris. Detta är vanligt förekommande hos företag som ger rabatter för ofta och tillslut har de svårt att sälja något till fullpris överhuvudtaget.
Använd rabattkoder, men med måtta och eftertänksamhet!
11. Optimera kundresan
Kundresan är de sidor en besökare vistas på från att denne kommer till din webbutik, till att den genomfört ett köp i kassan. Ingen kundresa är bekymmersfri och det finns alltid punkter, funktioner och annat att optimera till nästa kundresa.
Tracka dina kunder med exempelvis Hotjar för att verkligen kunna se hur dina kunder beter sig på din hemsida. Genom att sedan analysera dina inspelningar kommer du kunna se upprepade tendenser hos dina kunder. Kanske klickar de på en rubrik som inte leder någonstans, eller på en bild som inte öppnas upp större? Dessa är indikationer på att kunden förväntar sig en funktion eller händelse som aldrig händer – och dessa saker är också sådant som vi bör ordna för att stämma överens med kundens förväntan.
Genom att ständigt se över sådant som kan påverka kundresan och optimera flödet för att på så sätt förenkla för dina kunder att genomföra ett köp, så kommer du också kunna se bättre försäljningssiffror.
12. Gör en kampanjkalender
Om du precis nu ska starta en webbutik och dessutom är ensam låter det kanske överdrivet med en kampanjkalender? Men faktum är att en kampanjkalender hjälper dig hålla koll på kommande kampanjer din webbutik ska erbjuda dina kunder och gör så att du kan fokusera på andra saker.
Vad är en kampanjkalender? En kampanjkalender är precis vad det låter som, en kalender, eller lista över antingen 6 eller 12 månader där man kan specificera kommande kampanjer och samarbeten som ska nå ut till massan. Många större webbutiker använder kampanjkalendrar för att organisera hur och när deras kampanjer körs.
En kampanjkalender är ett bra verktyg även för att upptäcka om det saknas kampanjer under en period och det således behöver skapas nytt kampanjmaterial.
13. Leta relevanta samarbeten
Vi ser det överallt idag. Företag som samarbetar med andra företag eller ikoner, särskilt stort är det kanske inom mode- och klädbranschen. Men det är förstås något som fungerar inom alla branscher.
Samarbeten är något som ska gynna båda parter och kan hjälpa parterna synas och sälja mer. Leta relevanta samarbeten genom att hitta ikoner, kända personer eller företag som sysslar med saker inom de områden som du säljer produkter.
14. Sälj med hjälp av influencers
Att sälja genom influencers har de senaste åren blivit väldigt populärt. Du har nog sett det själv hos dina favoriter på Instagram, Youtube, och liknande. Att sälja med hjälp av influencers är något som många nystartade webbutiker gör för att få igång försäljningen ordentligt.
Det man ska tänka på när man säljer med influencers är att det ofta inte är den sortens publicitet som är långvarig och hållbar. Här handlar det istället om att sälja stora mängder produkter snabbt. Att enbart sälja med hjälp av influencers kan ha en negativ effekt på ditt varumärke och dina produkter, då det kan urholka trovärdigheten ur företag. Dessutom skapas långsiktigt hållbara kundrelationer i lägre utsträckning.
15. Konverteringsoptimera webbutiken
När du haft din webbutik rullande ett tag och lyckats börja sälja på ett mer rullande basis kommer du snart behöva se över hur du kan konverteringsoptimera din webbutik. Vad innebär detta?
Jo, konvertering till att börja med är när en besökare blir kund. Alltså när denne genomför ett köp på din webbutik. Med en jämn mängd trafik och ett antal som handlar varje dag kan man snabbt räkna ut sin konverteringsgrad. Och genom att göra optimeringsarbeten i webbutiken finns det möjlighet att höja konverteringsgraden.
Alltså, att konverteringsoptimera sin webbutik handlar om att göra fler besökare till kunder, utan att nödvändigtvis få in fler besökare till hemsidan.
Konverteringsoptimering är ett rätt så avancerat område inom webbutik och utförs helst av ett proffs. Ta gärna kontakt med oss om du är intresserad av att konverteringsoptimera din e-butik!
16. Använd nyhetsbrev
Det kanske låter som ett tips taget från stenåldern. Nyhetsbrev, really? Ja, faktiskt. Nyhetsbrev är faktiskt ett extremt bra sätt att sälja med även idag och det är inte ovanligt att större aktörer gör 20-25% av sin försäljning enbart genom nyhetsbrev.
När du skriver nyhetsbrev är det viktigt att vara personlig. Använd gärna en riktig person som avsändare och låt läsarna få ett ansikte på personen. Det ökar bevisligen öppningsgraden och förhoppningsvis även försäljningen.
17. Be dina kunder recensera dig
Det finns många anledningar till varför man vill att kunder eller besökare recenserar ens webbutik, låt oss se på ett fåtal av dem.
Det är bra för webbplatsens SEO, genom att låta dina kunder recensera dig genom exempelvis Google MyBusiness bekräftar du inte bara för nya kunder att du är att lita på. Även sökmotorerna, eller Google, kommer att anse att din webbutik är relevant att visa i många sökresultat.
Potentiella kunder blir kunder, att synas med bra betyg i recensioner kan vara avgörande för vissa av dina kommande kunder.
Uppmana alltid dina kunder att lämna en recension om upplevelsen, kundbemötandet och produkten ett antal veckor efter köpet.
18. Sökmotoroptimera webbutiken
Lika viktigt som för vilken hemsida som helst. Att sökmotoroptimera en webbutik skiljer sig egentligen ingenting från att sökmotoroptimera en vanlig hemsida. Skillnaden ligger ofta i att det är mer innehåll som måste optimeras i en webbutik, och således kan det ta något längre tid.
Vill du sökmotoroptimera din webbutik? Vi hjälper dig gärna!
19. Ha en expansionsplan redo
Det kanske låter lite tidigt för att börja tänka på expansion redan? Faktum är dock att det kan gå extremt fort för vissa webbutiker att öka sin försäljning lavinartat. Ibland är det inte heller en själv som utlöser det utan en kändis eller en stor influencer som handlar hos dig och sedan visar det i sina sociala medier. Då kan försäljningen ta raketfart på en bråkdels sekund!
Skapa en expansionsplan och bestäm vilka länder som är mest realistiska att expandera till i dagsläget. Följ sedan upp med ytterligare länder för att få någon idé om hur en expansion av din webbutik skulle kunna se ut.
20. Våga göra misstag
Det viktigaste du kan göra som webbutiksägare är att göra allt. Eller åtminstone testa allt. För genom att göra det kommer du också kunna bestämma vad som fungerar och vad som inte fungerar på din webbutik.
Utan misstag kan inte heller möjligheter uppstå och även en stor risk att du går miste om nya försäljningsmöjligheter. Våga ta risker, våga testa och våga göra misstag.
Lycka till med din webbutik!