Skanna och betala matkassen med mobilen

Det svenska it-företaget Datema AB har skapat applikationen EasyShop, nästa generations självskanningslösning som vänder sig till detalj- och dagligvaruhandeln.

EasyShop gör det möjligt som konsument att skanna varor och betala med mobilen i sin lokala matvaruaffär. Snabbt, praktiskt och enkelt – och en smart lösning i coronatider.

Först ut att introducera självskanningslösningen för sina kunder var Coop Norge, som använt mobilappen i 32 av sina butiker sedan i början på året. Den har mottagits mycket väl hos kunderna så att de nu kommer att fortsätta rulla ut den nya svenska självskanningslösningen till fler av kedjans totalt 1 200 butiker. Efter Coop Norges framgångar med självskanning i mobilen har dagligvarukedjor i Norge, Finland, Ryssland, Tyskland, Holland, England, Irland, Italien, Danmark och i Baltikum också vänt sig till det svenska it-företaget och visat intresse för självskanningslösningen.

Nu är det dags för Sverige!

​– Flera av de större svenska dagligvarukedjorna har visat intresse och vill testa och lansera den här typen av självskanningslösning och det redan under 2020, säger Datemas marknadschef, Jan Herrström.

Förutom att skanna och betala det du vill handla, är det även möjligt att lägga in sin shoppinglista, få kunderbjudande, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var exakt i butiken en specifik vara finns genom en smart kartfunktion. Genom självskanningslösningen går det alltså att paketera och skräddarsy allt i mobilapplikationen för exempelvis en matvarukedja. Dessutom är applikationen direkt kopplad till kassalösningen för exakt och dynamiska prissättning. För personalen finns det en mängd back end-lösningar som redan är förberett i applikationen, exempelvis inventering.

–  För dagligvarubranschen innebär det här stora ekonomiska besparingar och att medarbetare kan flyttas från ett monotont kassaarbete till att istället hjälpa kunderna med exempelvis mattips, förstärka delikatessdisken eller snabbare fylla på i butikshyllorna och på så sätt öka kundupplevelsen. Självskanningsslösningen fungerar även inom andra delar av detaljhandeln, säger Jan Herrström.

En högaktuell fördel med EasyShop är att kunderna inte bara slipper kassaköer, utan också nära kontakt med både konsumenter och butikspersonal som innebär minskad risk för smittspridning av covid-19.