Hur tar du den fysiska butikens personliga rekommendationer och översätter det till din webbshop?
Den uppgiften stod Svenska Rodebjer inför i samband med att de påbörjade en nysatsning på näthandel. Lösningen kom i form av artificiell intelligens, som tar hjälp av både kundens eget beteendemönster på sajten och analys av en stor mängd tidigare kunddata. Det ger mer träffsäkra rekommendationer om vad kunderna vill ha.
Valet av AI-lösning kom naturligt i och med ett plattformsbyte till Salesforce Commerce Cloud, där tjänsten Einstein AI ingår och som uppfyller Rodebjers krav och önskemål.
– Vi började med att slå på Einstein för produktrekommendationer och gladdes åt hur smidigt det var att koppla på tjänsten till våra befintliga dataströmmar, säger Janne Kailan som är e-commerce- och omnikanalsansvarig på Rodebjer. När vi satte upp Einstein i somras var det verkligen en ’out of the box’-lösning som fungerade på en gång, trots att tjänsten i sig är väldigt avancerad.
Under hösten 2017 utökades användningen av Einstein AI till att även innefatta prediktiva sökningar och sorteringar på sajten.
– Det gör att kund A och B får olika resultat även om de använder samma sökord, men som är mer anpassad till individen, säger Janne Kailan. I och med att de funktionerna använder samma data som rekommendationerna handlade det mer eller mindre bara om att slå på funktionen för att den skulle börja fungera.
Användningen av AI syns även i resultaten. Sedan plattformsbytet, som innefattade nio regionala sidor, har webbhandeln växt och utgör nu 15 procent av företagets försäljning. Målet är att växa näthandeln med 40 procent under 2017, ett mål som ser ut att uppnås och som fått extra skjuts av just AI-tjänsten.
– Det är väldigt spännande att se hur ny teknik lyfter alla typer av varumärken och deras försäljning, säger Baman Motivala, Nordenchef på Salesforce. Samarbetet med Rodebjer visar just det, samtidigt som det är inspirerande att även företag inom modebranschen vågar prova den här typen av banbrytande teknik.
Sedan 1999 har Rodebjer varit ett av Sveriges mest framstående modevarumärken, med två egna butiker i Stockholm och försäljning i utvalda butiker världen över. Något som varit en stor framgångsfaktor för butikerna är just de personliga rekommendationerna som kunderna får där. Motsvarigheten på nätet har tidigare varit manuellt styrda produktrekommendationer, något som inte alltid överensstämt med verkligheten.