Hem NYHETER Prisjakt tar hjälp av hjärnforskare i ny kampanj

Prisjakt tar hjälp av hjärnforskare i ny kampanj

Publicerat av: Redaktionen

Under årets mest reaintensiva period vill Prisjakt inte bidra till ännu mer köphets.

Prisjakt tar hjälp av hjärnforskare i ny kampanj 2

Katarina Gospic

Jämförelsetjänsten väljer istället att lansera sajten slow-shopping på både den svenska och norska marknaden. Syftet är dels att öka kunskapen om hur shopping påverkar våra hjärnor. Men också att ge konsumenter enkla metoder för att varva ner när lockande erbjudanden och röda prislappar vill få våra hjärnor att handla mer, hellre än rätt.

Slow-shopping är framtaget av Prisjakt i ett samarbete med hjärnforskaren Katarina Gospic, träningsläkaren Ole Petter Hjelle och grundaren av Yogiakademin, Josefine Bengtsson. Med kampanjen vill Prisjakt jämna ut oddsen mellan konsumenter och handlare. Det görs dels genom att Prisjakt delar kunskap handeln redan har stenkoll på – vad det är som får våra hjärnor att handla – men också genom att bidra med lugnande övningar som rustar våra hjärnor att fatta fler välavvägda beslut om vad vi ska handla, och när vi helt ska låta bli.

– Innan vi genomför ett köp eller låter bli att handla pågår en mental boxningsmatch i vår reptilhjärna. I ena ringhörnan står striatum som vill få oss att shoppa loss, i den andra amygdala som säger åt oss att vi inte har råd. De är som två barn som bråkar. Den som slutligen kan gå in och styra upp bråket är pannloben, vår smartaste del av hjärnan. Men yttre påverkan såsom stress, orsakad av exempelvis en nedräkning, gör att vi fattar fler impulsiva beslut utifrån vad striatum eller amygdala säger åt oss, berättar Katarina Gospic.

Prisjakt tar hjälp av hjärnforskare i ny kampanj 3

Josefine Bengtsson

Slow-shopping tar avstamp i Black Friday – starten av årets mest intensiva period – och avrundas när mellandagsrean är över i mitten av januari.

– Förr i tiden var shoppingen över så fort du lämnade butiken. Men i dagens onlinehandel slutar aldrig köphetsen, man blir konstant matad med kampanjer och lockande erbjudanden. Vi behöver ge konsumenter mer makt, helt enkelt. Det gör vi såklart först och främst genom att vara en pris- och jämförelsetjänst. Med Slow-shopping vill vi ännu tydligare ställa oss på konsumenternas sida. Vi är jätteglada att vi fått med oss Katarina Gospic, Ole Petter Hjelle och Josefine Bengtsson, säger Carl Vult von Steyern, nordenchef på Prisjakt.

Relaterade Artiklar