Booking.coms avslöjar vad svenskarna vill ha 2021

Booking.com presenterar branschinsikter som är viktiga för att locka morgondagens resenärer och erbjuda upplevelser som resenärerna vill ha under framtidens resor.

Booking.coms avslöjar vad svenskarna vill ha 2021 1Efter att ha publicerat sin årliga undersökning med fokus på framtidens resor har Booking.com, ett av
världens största digitala reseföretag med nästan 25 års erfarenhet i branschen, utarbetat ett antal
praktiska råd som resebranschen kan dra nytta av för att leverera bättre gästupplevelser under 2021 och
framåt för att komma på fötter igen.

42 % av de svenska resenärerna säger att de kommer ställa högre krav än tidigare när de väljer boende.
Booking.com jobbar på att tillhandahålla stödet och tekniken som behövs för att säkerställa att dess
boendepartners är redo att möta och överträffa resenärernas förväntningar, i takt med att det blir
möjligt för resenärer att uppleva världen igen. Detta sker genom att erbjuda transparens, trygghet och
en skräddarsydd resa.

Transparens är avgörande

Med resenärer som kräver mer valuta för pengarna blir transparens ännu viktigare när det gäller
avbokningsregler, betalning, återbetalning och flexibilitet – en trend som redan var på uppgång under
2020. Två tredjedelar (67 %) av resenärerna anser att bokningsplattformar behöver öka sin transparens
när det gäller avbokningsregler, återbetalningsprocesser, reseförsäkringar med mera. Booking.com har
länge framhävt alternativ med kostnadsfria eller flexibla avbokningsregler på boenden som valt att
erbjuda detta – något som har blivit allt viktigare i takt med att återhämtningen börjar. Utöver
reseplattformarna anser 66 % av resenärerna att flygbolagen kommer att behöva erbjuda mer flexibla
biljetter.

Mer än hälften (55 %) av de svenska resenärerna ser numera möjligheten att avboka framtida vistelser
gratis som avgörande, och 26 % uppger att detsamma gäller för möjligheten att ändra datum. Med
dessa uppgifter kan boenden vidta åtgärder för att möta konsumenternas efterfrågan. Booking.com ser
till att sina samarbetspartners har den bästa utgångspunkten när det gäller prissättning, tillgänglighet
och flexibilitet genom att bland annat lansera ett verktyg som gör det möjligt för dem att implementera
flexibla villkor med bara några få klick och därmed få fler bokningar. Samtidigt erbjuder Booking.com
sina partners en plan för återhämtning, verktyg för prissättning och andra relevanta råd och resurser i
ett användarvänligt format.

Sinnesro har högst prioritet

Nästan hälften (47 %) av svenskarna letar efter en avkopplande resa under 2021, och antalet
rekommendationer för avkoppling på Booking.com har ökat med 33 % sedan början av pandemin**,
men vad krävs för att få resenärerna att verkligen koppla av och luta sig tillbaka? Det är föga förvånande
att hälsa och hygien ligger högst upp på resenärernas prioriteringslista, och 58 % säger att de kommer
att vidta fler försiktighetsåtgärder när de reser i framtiden. Booking.com har sett att användningen av
ord som “rent” och “hygien” har ökat med över 60 % sedan början av pandemin***. Tydliga
säkerhetsåtgärder är mycket viktiga för att få resenärerna att känna sig trygga.
Tidigare i år gjorde Booking.com en rad viktiga produktuppdateringar för att göra det enkelt för
boenden att synliggöra säkerhetsåtgärder som de vidtagit för att motverka spridningen av covid-19 för
resenärer som vill ha denna ökade transparens. Samtidigt har företaget erbjudit onlineresurser för att
hjälpa partners hålla koll på hälso- och säkerhetsbestämmelser samt resenärernas preferenser. Nu när
över 14 miljoner boendeenheter på Booking.com har angett vilka hälso- och säkerhetsåtgärder de har
implementerat är ett stort antal boenden redo att börja välkomna de 40 % av resenärerna som säger att
de skulle vara mer benägna att boka ett specifikt boende om det tydligt framgick vilka hälso- och
hygienåtgärder som vidtagits. Detta kan omfatta enkla men effektiva åtgärder som att tillhandahålla
desinficerande produkter för användning under vistelsen, och 60 % av resenärerna säger att de sannolikt
skulle boka ett boende om de blev erbjudna sådana produkter. Vi ser också att resenärerna har blivit
mer öppna för automatiserade lösningar som till exempel incheckning online istället för personlig
betjäning, något som 55 % av resenärerna var villiga att prova.

Alla har olika önskemål

Medan transparens och sinnesro är två viktiga aspekter som alltid kommer att ha hög prioritet är
resenärernas preferenser fortfarande väldigt individuella. Detta kommer att leda till att framtidens resor
kommer att se annorlunda ut för alla. Ta resenärernas val av boendetyp som exempel: Booking.coms
undersökning visar att medan 22 % av resenärerna uppgav att de sannolikt skulle undvika att bo på
hotell, så uppgav 17 % av resenärerna att de skulle undvika att bo i ett hus eller en lägenhet. Så även om
antalet resenärer som väljer alternativa boenden har ökat till följd av pandemin – dessa utgjorde 40 %
av alla nya bokningar under andra kvartalet – och som dessutom är en trend som vi tror kommer att
fortsätta under 2021, så finns det fortfarande resenärer som väljer traditionella hotell. Detta skapar
möjlighet för hela resebranschen att leverera fantastiska gästupplevelser.
Personliga preferenser är viktigare än någonsin och Booking.com erbjuder innovativa lösningar för att
göra det lättare för kunderna att hitta det de letar efter – oavsett vad det är eller vart de ska – genom en
förbättrad sökupplevelse. Detta inkluderar filter för kunder som letar efter privata boenden och
boenden som har implementerat hälso- och säkerhetsåtgärder samt möjligheten att söka utifrån olika
teman som till exempel strand, vandring och närliggande resmål. På så sätt kan resenärerna hitta
skräddarsydda alternativ och dolda pärlor, samtidigt som boendepartners får ökad synlighet bland
resenärer som letar efter det som dessa boenden erbjuder.

Vad är nästa steg?

“Vi vet att resor är en viktig del av många människors liv, och att vi kommer att resa igen trots dessa
utmanande tider. Det är uppmuntrande att vår undersökning visar att 63 % av resenärerna kommer att
vara mer försiktiga när de reser, men att de samtidigt inte tänker låta detta komma i vägen för en resa”,
säger Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com. “På Booking.com
gör vi allt vi kan för att stödja våra boendepartners och vi ser till att de har alla verktyg, all teknik och allt
stöd som de behöver för att driva sin verksamhet och för att leverera de bästa upplevelserna så att de
kan fylla sina rum i takt med att det blir möjligt för resenärer att uppleva världen igen.”