Paketboxar är ett leveransalternativ som blir allt mer efterfrågat av e-handlande svenskar.
Därför testar PostNord nu självservice av paketutlämning i en egen lokal i centrala Malmö, som ett komplement till de paketboxar som placeras utomhus.
Faller testet väl ut kan fler paketrobotar tas i drift under 2022.
– Konsumenterna har höga förväntningar på flexibilitet och tillgänglighet när de väljer leveransplats för sina e-handlade varor.
Vi tror starkt på paketboxen som komplement till våra övriga leveransalternativ och vi testar därför olika versioner för olika typer av placeringar, säger Helena Sjöberg, ansvarig för Innovation och Utveckling på PostNord Sverige.
Mottagaren kan hämta paket i paketroboten mellan 07:00-22:00 dagligen. Man identifierar sig med mobilt BankID och får då en dörrkod och en QR-kod i PostNords app. Den digitala identifieringen är densamma som hos ett bemannat ombud och att ta emot sitt paket vid paketroboten tar cirka 10 sekunder.
Paketroboten finns tillgänglig som leveransplats i e-handlarens fraktväljare och benämns ”Paketbox inomhus”. Kundresan i PostNords app när paketet hämtas ut känns igen från PostNords paketboxar som är placerade utomhus. Skillnaden är att man öppnar paketroboten via en scannad QR kod istället för bluetooth samt att paketroboten har högre kapacitet vad gäller paketvolym. De första reaktionerna från konsumenter som använt paketroboten är mycket positiva och leveranssättet beskrivs som high-tech.
Så använder du paketroboten:
- Du behöver ha mobilt BankID och PostNords app för att använda paketroboten.
- Välj paketrobot som leveransalternativ i e-handlarens checkout. Den benämns ”Paketbox inomhus”
- När paketet är levererat i paketroboten får du en notifiering i PostNord appen.
- Identifiera dig med mobilt BankID, och du får en dörrkod och en QR-kod i PostNord appen för att hämta ut paketet.
- Skanna QR-koden och paketet levereras.