PostNord sätter stopp för ligor som sysslar med e-handelsbedrägeri

I takt med den ökande e-handeln så ökar också bedrägeriförsöken över nätet.

PostNord sätter stopp för ligor som sysslar med e-handelsbedrägeri 1
Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord

Det blir allt vanligare med ligor som förvanskar inloggningsuppgifter och lurar e-handlare på gods och konsumenter på pengar.

PostNord har tidigt utvecklat rutiner för ID-kontroll som till exempel Mobilt BankID vid uthämtning av paket vilket satte stopp för två bedrägeriförsök i Malmö tidigare i år.

– Det är viktigt att e-handlaren säkerställer och verifierar att köpet är legitimt och utförs av en verklig person, säger, Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

PostNords säkerhetsavdelning arbetar med säkerhetsrutiner runt transporter, gods och personal men har också fokus på att utveckla preventiva rutiner för att skydda såväl e-handlande konsumenter som e-handelsföretag. Tidigare har PostNords säkerhetsavdelning uppmärksammat stöldligor som systematiskt är ute efter värdefullt gods i PostNords flöden. Genom ett bra samarbete med polis och egen spaning har flera av dessa kunnat stoppas.

I takt med den ökande e-handeln så ökar också bedrägeriförsöken över nätet. Det blir allt vanligare med ligor som förvanskar inloggningsuppgifter och lurar e-handlare på gods och konsumenter på pengar. Tidigare i år lyckades två chaufförer i Malmö att stoppa bedrägeriförsök vid två olika tillfällen. I bägge fallen handlade om leveranser av paket utan kvittens av mottagare. Tjänsten brukar oftast användas vid e-handel av varor utan större värde, som till exempel hundmat eller kattsand. I det här fallet var avsändaren istället ett välkänt svenskt e-handelsföretag som främst säljer elektronik. Chaufförerna kunde därför anta att det handlade om dyrare varor i försändelserna. När de möttes av en person som stod och väntade utanför leveransadressen och inte heller kunde uppvisa legitimation på förfrågan blev PostNords medarbetare misstänksamma. Det visade sig handla om ett systematiskt bedrägeriförsök där personen beställt dyra varor i någon annans namn. Det rörde sig dessutom om flera paket från samma avsändare som skulle levereras till olika adresser på samma gata. I varje situation väntade en person utanför porten eller dörren. Tack vare snabbt agerande från chaufförerna så lyckades civilpoliser gripa de misstänkta.

– Vi får allt oftare ärenden att hantera kring bedrägerier kopplat till e-handel. Vi kan se att det på ett antal platser i landet förekommer systematiska bedrägeriförsök där ligor kapar användares inlogg hos olika e-handlare och helt enkelt köper varor online i andras namn. Vi kan även uppmärksamma att fler ligor använder läckta eller fingerade användaruppgifter hos e-handlare för att beställa varor. Ofta rör det sig om dyr teknik som till exempel mobiltelefoner, men det kan också vara andra varor i liknande prisklass. Det här är något som i första hand drabbar e-handelsföretag. De blir lurade på gods. Men den enskilde konsumenten kan också få problem om man inte kan styrka att köpet inte gjorts av konsumenten själv, säger Alexis Larsson som är säkerhetschef på PostNord.

För att skydda både personer och företag har PostNord infört tuffare rutiner, bland annat kring identifiering av mottagare när försändelser ska hämtas ut hos ombud. Ett giltigt ID-kort eller BankID-identifiering via PostNord App krävs på flera tjänster. Men ett ansvar ligger också på e-handlare av dyra varor att säkra och validera att köpet verkar rimligt. Det skulle till exempel kunna ske en extra kontroll av köpet när större beställningar av samma varor görs till en och samma person, eller om det utförs från andra plattformar än vad användaren brukar göra sina köp från.

– Våra brevbärare och förare varken ska eller får veta vad som ligger i de försändelser vi hanterar och har inte i uppdrag att upptäcka brott. Men misstänker vi att något inte står rätt till kontaktas polis eller räddningstjänst. Vårt uppdrag är att leverera försändelser från avsändare till mottagare, där vi samarbetar tätt med både våra kunder och polis för att se till att det kan göras på ett säkert sätt, säger Alexis Larsson.

Alexis Larssons tips och råd för att undvika att bli utsatt för ett e-handelsbedrägeri:

  • Var noga med dina personuppgifter, lämna aldrig ut dem och byt inloggningsuppgifter ofta.
  • Var noga med att du har uppgett rätt för- och efternamn när du beställer en vara online. Står det till exempel ”Pelle” istället för ”Per” kan inte PostNords ombud lämna ut försändelsen. – detta för att säkra att rätt person får sin vara.
  • Om du får en avisering av en leverans eller en kreditupplysning på dig som du inte känner till, följ upp den snarast möjligt. Det kan vara som så att någon beställt en vara i ditt namn.
  • Svara eller klicka inte på länkar från okända sms eller mejl.
  • Polisanmäl om du misstänker att du blivit utsatt för ett e-handelsbedrägeri och kontakta e-handlaren omgående.