Plantagen rekryterar via nytänkande digital chatbot

Plantagen attraherar kandidater till sin kommande säsongsrekrytering genom att använda datadrivna chatbotkonversationer i sociala medier.

Plantagen går från klassiska platsannonser till att skapa en ny unik upplevelse där det är enkelt, effektivt och roligt att söka jobb.

Idag är mobilen det vanligaste verktyget för att lära känna och söka jobb hos framtida arbetsgivare. Plantagen har som målsättning att rekrytera ca 250 kandidater på 40 orter i Sverige inför sin högsäsong som pågår från slutet av mars till början av augusti 2019. Plantagen och chatbot-teknikföretaget Zmash estimerar att ca. 1500 chatkonversationer med Plantagen som arbetsgivare kommer äga rum genom den nya tekniken.

Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar, ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna chatbot-teknik, där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chatfunktion på sociala medier. På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen. Retailbranschen är snabbföränderlig och då måste våra övriga processer hänga med i den utvecklingen för att vi ska lyckas fortsätta vara en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare.
-Charlotte Wernros, Head of Group HR och Maria Tengblad HR Business Partner, Plantagen

Plantagen ser mycket fram emot att samarbeta med Zmash och bli mer digitala och nytänkande i sina rekryteringsprocesser. Zmash kan genom sin chatbot-teknik skapa och driva digitala konversationer med kandidater direkt från en rekryteringsannons i sociala medier utan att behöva skicka in CV. Målet är att skapa en wow-känsla och upplevelse för alla kandidater och lära känna dem genom konversationer innan Plantagen träffar dem. Detta gör både att kandidaterna får lära känna Plantagen och Plantagen får lära känna kandidaterna via digital dialog.

Vi på Zmash tycker det är inspirerande att få arbeta med ett sådant starkt varumärke som Plantagen och är oerhört tacksamma över det förtroende det faktiskt innebär. Allt fler branscher blir mer datadrivna, så varför ska inte HR/rekrytering hänga med? Modigt beslut av Plantagen.
– Fredrik Saatchi, VD & Grundare, Zmash AB.