Snapchat och Penny lanserar idag Nordens första Landmarker-lins.
Tillsammans har de skapat en unik upplevelse som genom Snapchats AR-teknik (Augmented Reality) ger liv åt en av Sveriges mest ikoniska byggnader, Dramaten, inspirerad av Pennys senaste kampanj. Landmarker-linsen ger användarna möjlighet att se en helt ny värld kring Dramaten tack vare den interaktiva tekniken.
Från och med idag kan Snapchattare se Dramaten på ett helt nytt sätt. Snapchats Landmarker-lins, som ger liv till kända byggnader världen över, gör sin första nordiska lansering av funktionen med effekter framtagna tillsammans med Penny. Pennys Landmarker-lins är lokal och bygger på att Snapchattare befinner sig i närheten av Dramaten för att kunna ta del av upplevelsen. Tidigare lanseringar har gjorts på andra ikoniska byggnader såsom Eiffeltornet i Paris, Flatiron Building i New York och Gateway of India i Mumbai.
– När vi fick frågan av Snapchat om att göra det här tillsammans med dem var svaret självklart ja. Att se Penny och Dramaten på det här sättet är något helt nytt, inte bara för oss, utan hela Norden. Penny är en orädd och unik utmanare, och nu får vi chansen att visa det på ett av Sveriges mest ikoniska landmärken genom att möjliggöra nya upplevelser för användarna, säger Bodil Prising, affärsområdeschef på Penny.
Utöver den nordiska lanseringen av Landmarker lanseras också en AR-lins för Penny som är helt oberoende av plats. Även den är inspirerad av Pennys kampanj, och förvandlar världen svartvit och röd. Användare kan alltså nu också skicka snaps i äkta Penny-stil – oavsett vart i landet de befinner sig.
Pennys Landmarker-lins över Dramaten finns tillgänglig fram till den 23 september. Snapchattare hittar effekterna genom att öppna appen när de är i närheten av Dramaten, där de får en notis om att trycka på skärmen för att se byggnaden komma till liv.
Vad är Landmarker AR?
Landmarker är en lokal Snapchat-funktion som möjliggör AR-upplevelser och ger liv till ikoniska byggnader världen över i realtid. Landmarker-linserna är utvecklade av Snapchats egen teknik som skapar 3D-modeller av material från landmärken som Snapchattare frivilligt har skickat in till Snapchats publika Our Stories.