ÖoB inviger nytt varuhus i Norrtälje

Idag inviger Sveriges äldsta och mest kända lågpriskedja ÖoB sitt nya varuhus i Norrtälje.

ÖoB inviger nytt varuhus i Norrtälje 1
Fotograf: ÖoB

Lågpriskedjan har nu flyttat från Knutby torg till Sportringens tidigare lokaler på Flygfältets Handelsområde.

Idag, den 24 september, slår ÖoB upp portarna till sitt nya varuhus i Norrtälje på drygt 2000 kvadratmeter. Det nya varuhuset, som ligger på Flygfältets Handelsområde, har flera konceptuella uppdateringar och är fyllt med överraskningar.

– Vi har funnits i Norrtälje sedan 1999 och har en mycket trogen kundkrets här. Nu hoppas vi att kunderna kommer uppskatta det nya varuhuset på Flygfältets Handelsområde som är en mycket stark handelsplats, säger Pernilla Ishanin, varuhuschef i Norrtälje.

När ÖoB inviger nya varuhus brukar det hållas invigningsfest, men på grund av det rådande läget har man valt att avstå från det den här gången. Däremot kommer det att finnas specialerbjudanden i samband med invigningen.

– Naturligtvis känns det tråkigt att inte kunna bjuda våra kunder på riktig invigningsfest, men vi får skjuta på festligheterna tills pandemin är över, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB.

Lågpris går mot strömmen

ÖoB har sammanlagt 95 butiker i hela landet varav 18 i Stockholms län och expansionsplanerna fortsätter trots pandemin och konkurrens från e-handeln. Nyligen kontrakterades ett läge i Frölunda där ett nytt ÖoB-varuhus öppnar på sikt.

– Trenden inom handeln är tydlig där den största tillväxten sker på nätet. Men lågprissegmentet är ett undantag, med en högre tillväxt än handeln i stort. En ökad ekonomisk osäkerhet till följd av coronapandemin kan också gynna vårt segment, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB.

70-årig historia

Det finns få aktörer som har så lång erfarenhet av lågprishandel som ÖoB. Företaget Runsvengruppen, som äger och driver varuhuskedjan ÖoB, grundades redan 1948.

– Ja, med vår historia kan man säga att vi är originalet i lågprissegmentet. Fortfarande idag drivs företaget utifrån samma idé – att erbjuda smarta, roliga och billiga produkter, säger Fredrik Johanson