Onlinekassor bättre men mycket återstår

Som vi alla märker växer e-handeln i allt snabbare takt.

Erik Olofsson, nordenchef för Stripe

Det är en omvälvning för hela handeln och för alla branscher. Just därför är det förvånande att onlinebutikerna fortfarande dras med så många tekniska fel. Av de 100 största e-handlarna i Sverige har samtliga butiker ett eller flera fel inbyggda i sin teknik vilket gör att de löper risken att förlora kunder.

Detta visar vår årliga undersökning av checkoutprocesserna hos hundratals handlare runtom i Europa. Även om det återstår mycket att göra visar årets undersökning att de tekniska problemen ändå blir allt färre.

Inom EU fäster nu lagstiftarna allt större vikt vid konsumenternas rättigheter och trygghet. I slutet av året går fristen ut för alla företag att anpassa sig till SCA, den nya lagstiftningen om mer strikta metoder för att fastställa vem det verkligen är som genomför köpet.

Det innebär att senast 31 december i år måste alla banker och handlare använda tvåfaktorsautentisering. Ett smidigt sätt att lösa detta nya krav är att tillhandahålla Apple Pay och Google Pay. Ändå är det fortfarande mycket få webbutiker som använder dessa enklare betalningsmetoder.

I Sverige är det endast en butik av de 100 största, som erbjuder Apple Pay och inte en enda som erbjuder Google Pay. En sådan eftersläpning när det gäller att ta till sig ny teknik är onekligen värd att fundera över.

Samtidigt visar undersökningen att det fortsätter avslöjas fel i e-handlarnas utcheckningsprocesser, fel som är väl kända och i de flesta fall enkla att åtgärda.

Exempel på vanliga fel är att kassor inte i realtid identifierar vilken typ av betalkort kunden använder så att kunden tryggt kan fylla i rätt uppgifter.

Eller att kassan inte automatiskt blockerar kort som passerat sitt giltighetsdatum. Vanligt är även att man inte har autofill korrekt installerat, vilket innebär mer arbete för kunder som måste fylla i alla sina uppgifter på varje nytt köptillfälle.

I år hade 25 procent av kassorna fem eller fler fel. Det kan låta mycket men är ändå en förbättring från 28 procent i fjol. Förbättringen är än mer drastisk om man ser till antalet butiker med tre eller fler allvarliga fel. I år var de 52 procent, i fjol hela 95 procent. I fjol misslyckades 25 procent av kassorna med att i realtid identifiera vilken typ av kort kunden använde. I år har den siffran sjunkit till 18 procent. Förra året var det endast 26 procent av sajterna som automatiskt blockerade kort som passerat sina giltighetsdatum. I år klarade 66 procent det.

Det är självklart glädjande att handeln bemöter de största problemen. Samtidigt visar undersökningen även i år försämringar. För att ta ett exempel. I fjol hade 18 procent av nätbutikerna inte installerat autofill korrekt. I år har den siffran ökat till 25 procent.

Vi kan se hur genomgripande, drastiska förändringar sveper genom handeln. Inte bara här hemma utan i hela världen. Fysiska butiker försvinner ur gatubilden i städerna och handeln blir snabbt online och global. För att bevara kundernas förtroende och se till att handeln är robust, snabbfotad och pålitlig är det hög tid att onlinebutikerna kommer över sina barnsjukdomar.