Nytt bolag ska hjälpa e-handlare med returer – tar in 15 MSEK och låser nationellt samarbete med Reitan Convenience
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIK Nytt bolag ska hjälpa e-handlare med returer – tar in 15 miljioner svenska kronor och låser nationellt samarbete med Reitan Convenience

Nytt bolag ska hjälpa e-handlare med returer – tar in 15 miljioner svenska kronor och låser nationellt samarbete med Reitan Convenience

Publicerat av: Redaktionen

I dag berättar det nystartade logistiktechbolaget Droppa, plattform för kostnadseffektiva, konsument- och miljövänliga returer, att bolaget låst ett nationellt samarbete med Reitan Convenience.

Samarbetet innebär att konsumenter som handlar hos någon av Droppas anslutna ehandelskunder kan lämna in returer direkt på en Pressbyrånbutik eller 7-Eleven, utan krångel med returblankett eller förpackning.

Droppa samlar och hämtar upp samtliga returer som sedan körs till en returhubb, där de sorteras och skickas till respektive handlare i hyllfärdigt skick, redo att säljas igen.

Nytt bolag ska hjälpa e-handlare med returer – tar in 15 MSEK och låser nationellt samarbete med Reitan Convenience

Anton Bukowski

Droppa har hittills rullat ut sin returtjänst på ett 40-tal Reitanägda butiker i Stockholm och kommer finnas tillgängliga på uppemot 100 ombud redan till sommaren. Målet är att etablera Droppa på cirka 400 ombud i Sverige innan året är slut. I dag har Droppa anslutna ehandelskunder såsom Babyland, Widforss och Stor & Liten, vars konsumenter nu kan ‘droppa’ returer. Initiala mätningar visar att Droppa kan minska handlares returkostnader med 30 %, minska returärenden med 60 % samt minska Co2 utsläppen tack vare fossilfritt bränsle.

– Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, säger Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa.

– Vi på Reitan Convenience är ständigt på jakt efter nya innovativa tjänster som kan förenkla för våra kunders vardag. Det känns helt rätt att vi med våra 400 butiker är med och bidrar med hubbar för in- och utlämning och därmed minskar transporter i städerna. Vi är väldigt stolta över att vara Droppas första ombud och hoppas att fler e-handlare ansluter inom kort, säger Rasmus Milton, Affärsutvecklare på Reitan Convenience Sverige.

– En enkel returhantering är viktigt för att bygga långsiktig kundlojalitet i dag. Vårt samarbete med Droppa ger våra kunder ett mer friktionsfritt returalternativ samt att vi har kunnat sänka våra kostnader för returer med 50 procent, kommenterar Theodor Berg, Head of Operations på Widforss.

Laulima och Curitas Ventures investerar i Droppa

Droppa har tagit in 15 miljoner SEK från bland annat Laulima, Precis Digital, Curitas Ventures samt ett antal ängelinvesterare. Investeringen kommer framförallt att gå till att bygga ut Droppas nätverk av konsumentombud, satsningar på att stärka försäljningen mot ehandlare samt marknadsexpansion.

– Hittills har ingen annan aktör lyckats ta ett helhetsgrepp om cirkulära returer som gagnar samtliga parter. Ehandelsreturer växer just nu procentuellt snabbare än ehandels- försäljningen och det behövs ny innovation för att tackla returproblematiken. Jag är imponerad av Droppas digitala lösning som skapar en bättre upplevelse samt stora besparingar för branschen, säger Gerda Mazi Larsson, vd på Curitas Ventures

– Att få in investerare med stor erfarenhet från ehandelsbranschen är viktigt för vår fortsatta tillväxt. Vårt fokus nu är att skala upp verksamheten i Sverige, utveckla tjänsten och i ett nästa steg expandera till fler nordiska marknader, kommenterar Anton Bukowski.

Så fungerar Droppa
  1. På varje ombud finns ett tråg med påsar. Konsumenten lägger sin vara i en S-M-L påse beroende på storlek. Butiken scannar kundens QR-kod samt scannar QR-koden på påsen.
  2. Droppa hämtar upp returer på cykel i city varannan dag, sedan samtransporteras samtliga returer på fossilfritt bränsle till Droppas hubb i Morgongåva.
  3. De returnerade varorna sorteras och förbereds till hyllfärdigt skick för att sedan samfraktas till respektive ehandlare.

Ehandlare betalar för mjukvaran på årsbasis samt en kostnad per frakt via ombudsnätverk och hantering på lagret. Med hjälp av Droppa kan handlare minska sina returkostnader med i snitt 30 %, minska returärenden med 50 % samt minska Co2 utsläppen per paket. Vidare stärker Droppa ehandlares varumärke och kundlojalitet. Undersökningar visar att 95 % av konsumenter som får en dålig returupplevelse är mindre benägna att handla från samma handlare igen.

 

Relaterade Artiklar