Hyundai ökar fokuset på svenska marknaden med nya bolaget Hyundai Motor Sweden
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIK Hyundai ökar fokuset på svenska marknaden med nya bolaget Hyundai Motor Sweden

Hyundai ökar fokuset på svenska marknaden med nya bolaget Hyundai Motor Sweden

Publicerat av: Redaktionen

Från och med den 1 juli 2024 sker en betydande förändring för bilmärket Hyundai på den svenska marknaden, genom etableringen av det nya nationella säljbolaget Hyundai Motor Sweden, ett dotterbolag till Hyundai Motor Europe.

Det nya säljbolaget Hyundai Motor Sweden för med sig en ny affärsmodell, där Hyundai börjar med så kallad Agentförsäljning på den svenska marknaden.

Detta innebär att kunder som köper en Hyundai från och med den 1 juli tecknar avtal direkt med Hyundai, inte med återförsäljaren som nu i stället får rollen att vara märkets agent mot kunderna. En av fördelarna med agentmodellen är en transparent prissättning, så att priserna förblir samma oavsett var i landet du köper din Hyundai.

Hyundai ökar fokuset på svenska marknaden med nya bolaget Hyundai Motor Sweden”Hyundai har en vision om att tillhandahålla mobilitetslösningar på ett socialt och miljömässigt hållbart sätt, och därför känns det helt givet med egen lokal närvaro och ett ökat fokus i Sverige. Vi ser Sverige som en mycket progressiv marknad och upplever att svenska konsumenter delar vår syn på värdet av ny teknik och innovation, i synnerhet när det gäller eldriven mobilitet”, säger Michael Cole, President & CEO, Hyundai Motor Europe.

”Vi är väldigt positiva till den här övergången. Ett nationellt säljbolag gör det möjligt för oss att agera med ett fokus som utgår mer från kundernas behov och intressen; vi får tätare kontakt med våra kunder och kan erbjuda ett bilägande som är smidigt och enkelt med ett fortsatt heltäckande nätverk av auktoriserade agenter och serviceverkstäder”, säger Jaehong Kim, President & CEO, Hyundai Motor Sweden.

Hyundai ingår i Hyundai Motor Group som rankas som den tredje största fordonstillverkaren globalt, och leder resan mot elektrifierad mobilitet med prisvinnande elbilar som till exempel IONIQ 5 och IONIQ 6. På sin väg mot att bli en leverantör av smarta mobilitetslösningar engagerar sig Hyundai också i lösningar utöver att vara en biltillverkare: tillsammans med sina partners Boston Dynamics, Supernal och Motional utvecklar varumärket också innovationer inom robotteknik, Urban Air Mobility (UAM) samt Robotaxis.

Övergången på den svenska marknaden från det tidigare importbolaget Hyundai Bilar Import AB till det nya nationella säljbolaget Hyundai Motor Sweden träder in den 1 juli 2024.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar