Skönhetsbutiken Nordicfeel snabba på bollen när Meta lanserar dynamiska produktvideoannonser
Hem E-HANDEL Skönhetsbutiken Nordicfeel snabba på bollen när Meta lanserar dynamiska produktvideoannonser

Skönhetsbutiken Nordicfeel snabba på bollen när Meta lanserar dynamiska produktvideoannonser

Publicerat av: Redaktionen

Den 9 februari introducerade Meta tekniken för dynamiska produktvideoannonser, vilket innebär att annonsörer nu kan skapa videoannonser som automatiskt anpassas efter mottagarens individuella intressen och tidigare aktiviteter på handlarens webbplats.

Nordicfeel.se (en del av Youty Group) är en av de första i Sverige med att testa dynamiska produktvideoannonser på Metas plattformar och detta görs möjligt tack vare ett samarbete med AI-bolaget re:nable.

– DPA generellt är ett kostnadseffektivt sätt att få räckvidd och nå ut till nya och befintliga kundsegment tack vare det personaliserade upplägget som endast visar upp produkter som är relevanta för användaren, vilket ger en betydligt högre träffsäkerhet och konvertering jämfört med andra av Metas annonsformat, berättar Björn Idren, CCO på Youty Group AB.

Skönhetsbutiken Nordicfeel snabba på bollen när Meta lanserar dynamiska produktvideoannonser

Vad som sker bakom kulisserna är att re:nables system läser in Nordicfeels text-innehåll, produktbeskrivning och kundrecensioner samt väljer den mest kraftfulla ad-copyn från produktkategorierna.

Efter att user reviews adderats, bilder gjorts transparenta och bakgrundsbild adderats, skapas automatiskt en animerad video (utifrån presets). Varianter av videon skapas i de i Meta förekommande videoformaten.

– Vad vi gör för Nordicfeel rent konkret är att vi använder vår AI-lösning för att aggregera produktdata samt kundrecensioner och skapa relevanta annonser för Metas dynamiska videoannonser. Tack vare vår automatiserade process kan vi producera varianter av annonsvideos ner på produktnivå (varje unik SKU), där vi utifrån tidigare erfarenhet av DPA nu med video ser fram emot en ökning av CTR, högre konverteringsgrad och en reducering av COS, säger Leif Sundström, VD co-founder av re:nable.

Nordicfeel är en ledande e-handelsplattform inom skönhet i Norden, med fler än 25 000 unika produkter inom skönhet och hälsa.

Re:nable är AI-byrån som skalar content för marknadsföring och kampanjhantering på de mest förekommande annonsplattformarna inom e-handel.

Omniarch är framtidens digitala tillväxtbyrå som stöttar starka varumärken likt Nordicfeel i deras strävan att driva på för lönsam digital tillväxt.

Relaterade Artiklar