Idag är det dags för Black Friday – dagen då svenskarna handlar mer än någon annan dag på året. Och mer kommer det att bli.
– Vi räknar med 1,5 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Black Friday har gjort en succébetonad entré på den svenska marknaden. För fem år sedan var det en okänd företeelse, men redan förra året passerade den juldagen i försäljning och blev årets största handelsdag.
– Förra året hade vi 1,3 miljoner kundbesök under Black Friday och vi fick en minst sagtflygande start när vi startade vid midnatt. Under den första timmen lades en beställning per sekund, vilket resulterade i nytt e-handelsrekord. När trycket var som högst var 35.000 kunder inne och handlade samtidigt i nätbutiken, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Att kunderna är redo råder ingen tvekan om. Andelen besök till Elgigantens Black Friday-sida på nätet har stigit kontinuerligt under hela november och ligger nu 60 procent över besökssiffrorna för motsvarande period förra året.
– Allt tyder på att det blir ännu större i år. Vi räknar med 1,5 miljoner kundbesök och nya försäljningsrekord på fredag, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Det stora kundflödet och efterfrågan kräver noggranna förberedelser i alla kanaler. Under året har IT-systemen stresstestats för att säkerställa en smidig e-handel och ute i varuhusen bemannar man upp personalstyrkan maximalt för att erbjuda kunderna en bra shoppingupplevelse under hela dagen. Även det Nordiska Distributionscentret i Jönköping bemannas upp och går över till treskift under helgen för att klara orderingången från e-handeln och säkerställa att alla produkter når kunderna i Sverige samt de övriga nordiska länderna, inom utsatt tid.
– Det omsätts enorma mängder hemelektronik och vitvaror i våra varuhus och på nätet under Black Friday och det krävs mycket planering för att hitta tillräckligt med produkter för att motsvara efterfrågan. Nu har vi mer produkter än någonsin på väg ut till våra butiker och räknar med stor köpfest på fredag och en flygande start på årets julhandel, säger Niclas Eriksson.
Mest efterfrågade produkterna
Black Friday är en dag då man handlar både till sig och själv och till hushållet samtidigt som många passar på att göra julklappsinköp. Mobiltelefoner, TV-apparater, surfplattor och datorer samt kaffemaskiner är storsäljare under den här dagen. Även vitvaror och ljudprodukter som hörlurar och högtalare är hett eftertraktade. Förra året fanns hela åtta tv-modeller på tio i topp-listan över storsäljare.