Nu skyddar F-Secure även dig i sociala medier

F-Secure och SomeBuddy har inlett ett samarbete som ger F-Secure TOTAL-kunder möjlighet att dra nytta av en digital juridisk tjänst med specialisering på sociala medier.

SomeBuddy erbjuder en lägre tröskel för att söka juridisk hjälp vid näthat och problem på sociala medier, så som mobbning, hot, trakasserier eller spridning av ens privata uppgifter.

F-Secure och SomeBuddy delar en gemensam vision om att skydda konsumenter på sociala medier genom att slå samman en branschledande cybersäkerhetsprodukt för konsumenter och en juridisk hjälptjänst baserad på artificiell intelligens för att lösa utmaningar och problem på sociala medier. Mobbning och trakasserier är ständigt ökande företeelser och speciellt ett stort problem bland unga. Det kan vara svårt att få sakkunnig hjälp, och i värsta fall kan ett barn, en ungdom eller en vuxen till och med vara offer för ett brott.

– Enligt F-Secures globala kundundersökning uppfattade över 60 % av användarna att nätmobbning är ett verkligt problem för både vuxna och barn. Många användare vågar dock inte uttala sig om problemen de stött på. Vi erbjuder redan internetsäkerhet  och skyddar hela familjen på webben så det känns naturligt för oss att TOTAL-kunder nu dessutom enkelt kan berätta om sina erfarenheter för någon som specialiserat sig på sociala medier, säger Antero Norkio, Vice President, Product Management, Consumer Cyber Security, på F-Secure.

SomeBuddy grundades 2017 och teamet består av experter inom juridik, teknik och socialpsykologi.

SomeBuddy-tjänstens användare är mellan 7 och 72 år gamla och den största delen är minderåriga (70 %). Den digitala juridiktjänsten används dock även flitigt av många vuxna, som ofta sökt hjälp för flera olika slags situationer så som trakasserier och hot. Av SomeBuddy-tjänstens användare är arton procent 10–18-åringar och tretton procent över 30.* SomeBuddy används också av lärare och personal inom elevvården och polisen har styrt sina kunder till SomeBuddy-tjänsten. Den vanligaste brottsbeskrivningen är ärekränkning och de mest typiska fallen rör mobbning, förolämpningar eller spridning av lögner.

– Responsen har varit väldigt positiv och användarna väldigt nöjda med det stöd vi erbjuder. Eftersom användarna är anonyma då de anmäler sina fall är det inte möjligt för oss att spåra hur de fortskrider efter att vi gett svar. Vårt svar är en åtgärdsrekommendation, d.v.s. vi beskriver olika möjliga åtgärder till hands och sedan bestämmer användarna själva hur de vill föra saken vidare, säger Suvi Uski, medgrundare av SomeBuddy.

Från början av november får nya och befintliga TOTAL-kunder koder som kan aktiveras för att ta SomeBuddy i bruk – fullständigt anonymt.

– Vi är stolta över att vi kan erbjuda en inhemsk innovation åt våra kunder som en del av den framgångsrika F-Secure TOTAL-tjänsten för informationssäkerhet och integritetsskydd, säger Perttu Tynkkynen, Vice President, Consumer Sales & Marketing, på F-Secure.

SomeBuddy-tjänsten har varit öppen i Finland sedan maj 2018 (under namnet Someturva) och har redan försett över tusen användare med hjälp. Tjänsten lanseras nu även i Sverige i november under det mer internationellt klingande namnet SomeBuddy, i samarbete med F-Secure.

– Vi är väldigt ivriga över att få samarbeta med F-Secure. F-Secure är ett internationellt erkänt företag med gott anseende rörande säkerhet och en fantastisk partner i en innovativ utvecklingsprocess av juridisk teknik för en internationell marknad. Vårt ambitiösa mål är att erbjuda juridisk hjälp till alla användare av sociala medier på en global skala, säger Uski.

För F-Secure är det viktigt att vi kan erbjuda företag och enskilda individer mångfaldiga lösningar baserade på artificiell intelligens – lösningar med vilka vi kan identifiera nya hotbilder och reagera på dem.

– Med hjälp av SomeBuddy kan vi nu erbjuda konsumenter en tjänst som låter dem ta sig an tidigare identifierade problem i sociala medier och lösa dem på ett lagtekniskt sätt samtidigt som de får kamratstöd. Lösningen är också relevant för tonåringar och unga vuxna, och således intressant för våra operatörspartners som erbjuder familjeskydd. Eftersom den är baserad på artificiell intelligens ger dess skalbarhet ett mervärde för vår globala verksamhet, säger Norkio.