Hem E-HANDEL Norska Bergans gör internationell storsatsning på digitalhandel

Norska Bergans gör internationell storsatsning på digitalhandel

Publicerat av: Redaktionen

– Vi valde Jetshop och Klarna eftersom de tillsammans levererar en lösning som passar bra med våra ambitioner och vårt behov av flexibilitet.

Norska Bergans gör internationell storsatsning på digitalhandel 3– Vi har haft ett mycket bra samarbete hittills och ser nu fram emot fortsättningen, säger Jan Tore Jensen, VD för Bergans Fritid AS.

Tidigare har merparten av Bergans försäljning skett på den norska marknaden, och företaget siktar nu mot att ta större marknadsandelar även internationellt. Förra året inledde de en omfattande omstrukturering av sin digitala infrastruktur och valde att bygga allt på en så kallad SaaS (Software As Service) -lösning från Jetshop. Klarna Checkout valdes som betalningslösning.

Ser fram emot ett långvarigt och fruktsamt samarbete och partnerskap

– Vi är mycket stolta över att samarbeta med ett så traditionellt och anrikt bolag som Bergans. Norge är historiskt plattformsmässigt ett open source- och onprem-land. Att de nu väljer en SaaS-lösning kan tyda på att det håller på att vända även där. Vi ser fram emot ett långvarigt och fruktsamt samarbete och partnerskap, säger VD på Jetshop, Fredrik Hedblom.

En enkel och flexibel kundresa

Klarna har redan mer än 5000 norska nätbutiker på kundlistan. De är representerade i 15 länder och betjänar ett antal stora internationella kunder, inklusive H&M och Hotels.com.

– Vi är mycket nöjda med att ett varumärke med en historia på mer än 100 år väljer Klarna när man investerar i internationell e-handel. Våra betalningslösningar gör hela kundresan enkel. Vi har också ett stort internationellt nätverk som underlättar Bergans framgång utanför Norges gränser, säger Klarna marknadschef Thomas Elvestad.

Optimal prestanda och mobil köpupplevelse

Bergans nya webbshop bygger delvis på Jetshops nya frontend-ramverk Flight – framtagen för optimal prestanda och en mobil köpupplevelse. Bergans nya site designas av byrån R3, som också sköter frontend-implementationen.

– Styrelsen gav oss i uppdrag att hitta en lösning som var mindre beroende av konsulter och som kunde drivas mer effektivt med hela organisationen. Kombinationen av Jetshop och Klarna var enligt styrelsens analys det bästa alternativet jämfört med de övriga leverantörer som var med och tävlade kopplat till denna målsättning. Att våra partners i sina respektive affärsmodeller tjänar på när det går bra för oss och samtidigt ger affärsstöd baserat på värdefulla insikter och data som finns i SaaS lösningen, känns synnerligen i tiden, säger «interim CDO» hos Bergans, Christopher Häggström.

Relaterade Artiklar