Norsk el-kedja väljer IoT-teknologi från Rejlers för effektivare butiksverksamhet

Rejlers har ingått ett avtal med den norska el-kedjan Elektroimportøren AS om leverans av avancerad IoT-teknologi som effektiviserar butiksverksamheten och förbättrar kundupplevelsen.

Avtalet gäller Elektroimportørens samtliga 21 butiker i Norge och lösningen kommer även att rullas ut fortlöpande i nya butiker, i linje med el-kedjans ambitiösa tillväxtplaner.

IoT-teknologin som Elektroimportøren har valt omfattar införande av ”Electronic Shelf Labeling” (ESL) i alla butiker. Rejlers partner i implementeringen av lösningen är SES-imagotag, världsledande inom branschen för smarta digitala lösningar för detaljhandeln.

– Med hjälp av denna teknologi kan vi förbättra användarupplevelsen, skapa en effektivare verksamhet i butik samt hjälpa både anställda och kunder att fatta välgrundade beslut. Därför är det ett viktigt verktyg när detaljhandlarna ska arbeta med sin lönsamhet, säger Svein Cato Winther, affärsutvecklare hos Rejlers.

Elektroimportøren säljer el-material och belysning utanför grossistledet direkt till allmänheten och proffsmarknaden och har haft en betydande tillväxt under de senaste åren.

– Vi tror att fysiska butiker kommer att klara sig bra tillsammans med näthandeln också under de kommande åren och det här är en viktig del av vår satsning, säger Espen Getz Taraldsen, kedjechef för Elektroimportøren och fortsätter:
– Vi tror att vi har goda möjligheter att lyckas med vårt koncept även utomlands.

Rejlers har under de senaste åren byggt upp en omfattande satsning på detaljhandeln och hjälper nu kunder som Elgiganten, Synoptik, Intersport och Voice med nya lösningar. Rejlers har gedigen expertis inom kompetensområden som IoT, kommunikation, övervakning, drift och säkerhet.