Nödvändiga inköp blir digitala och ökar med 200%

Det visar Salesforce handelsindex för Q1  

Nödvändiga inköp blir digitala och ökar med 200% 1
Lars Groenkjaer, retailexpert på Salesforce.

Salesforce har släppt nya siffror från sitt index, för konsumenthandel för första kvartalet 2020 – Salesforce Shopping Index. Indexet använder Salesforce Commerce Cloud för att analysera aktiviteter från över en miljard konsumenter. Resultatet visar hur köpvanor ändras globalt och för enskilda länder och regioner till följd av COVID-19-pandemin och begränsad personlig rörlighet. Initiala data tyder på att världen fortfarande endast är i början av övergången mot ett nytt normalläge och där förväntningarna bör vara att andelen köp online fortsätter öka.

– Vi kommer se en fortsatt ökning av digital handel i takt med att människor söker sig online för att tillgodose sin efterfrågan. Den digitala handelns uppsving i trafik och försäljning kommer dock sannolikt inte kunna täcka upp för den signifikanta nedgång som butikshandeln nu upplever, säger Lars Groenkjaer, retailexpert på Salesforce.

Resultat i urval från indexet:

E-handelns efterfrågan ökar när besöken till butikerna upphör: intäkterna till e-handeln ökade med i genomsnitt 20% under Q1 2020 mot 12% 2019. I Norden var ökningen större än flera länder, 27% mot exempelvis Tysklands 14%. Trafiken till e-handeln ökade globalt med 16% och e-handelskonsumenterna spenderade i genomsnitt 4% mer vid sina besök under Q1 2020. I Norden steg det genomsnittliga e-handelsköpet cirka 200 kronor, från 1700 kr Q1 2019 till 1900 kr Q1 2020.

Nödvändiga varuköp blir digitala: olika krav på isolering hemma skapade en spik i digital efterfrågan för varor som mat och egenvårdsprodukter. Globala riktlinjer att stanna hemma gjorde att digitala inköp av sådana varor ökade med 200% perioden 10–20 mars och nivån fortsatte sedan vara förhöjd resten av kvartalet.

Hämta-i-butik visar samband med ökad intäkt: E-handelssajter som erbjuder hämta-i-butik ökade sina digitala intäkter med 27% under kvartalet, jämfört med 13% för de som inte erbjöd detta. 10–20 mars ökade intäkterna för E-handelssajter som erbjuder hämta-i-butik med 92%. Sajter utan detta erbjudande ökade endast med 19% under denna period.

AI fortsätter skapa värde: av de konsumenter som köpte en vara rekommenderad via AI-baserade produktrekommendationer ökade ordervärdet med 26%.

Inredning, träningskläder, lek och spel ökade kraftigt: Även on-line-köpen av icke-nödvändiga varor ökade globalt under Q1 2020. De digitala intäkterna för hem och inredning ökade med 51%, träningskläder med 31% och lek och spel med 34%, jämfört med samma period 2019.

Mobiltelefon dominerar nu e-handel: I Norden ökade användningen av mobiltelefonen för att besöka och beställa från e-handelssajter från 48 % till 55%, där resterande besök och beställningar skedde från PC eller padda. Detta överensstämmer med den globala trenden.

Konsumenter i USA skiftar tid på dygnet för köp: Digitala avtryck på e-handelssajterna visar att konsumenter i USA lägger mindre kvällstid på att leta och lägga sina köp. Normalt är köpruschen vid 19-tiden, men mitt under pandemin skedde istället de flesta besöken och köpen vid 9-tiden på morgonen.

På Salesforce blogg finns information hur våra ändrade köpmönster under första kvartalet 2020 påverkar handeln.

Metodik:

Salesforce Handelsindex för Q1, Salesforce Shopping Index, använder Commerce Cloud för att visa den faktiska handeln, genom att analysera aktiviteten hos över en miljard konsumenter i 34 länder. Fokus ligger på tio huvudmarknader: USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan, Nederländerna, Australien och Nya Zeeland samt de nordiska länderna. Indexet ger en djupdykning i de nio senaste kvartalen och det nuvarande läget inom digital handel