Nilson Group med 200+ butiker, tar ett stort kliv in i framtidens detaljhandel med Sitoo

En av Skandinaviens ledande skokoncern Nilson Group, med varumärken såsom DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten och ECCO, tar ett stort kliv in i framtidens detaljhandeln i och med utrullningen av en ny enhetlig Unified Commerce-plattform och POS i alla butiker.

Nilson Group med 200+ butiker, tar ett stort kliv in i framtidens detaljhandel med Sitoo 1Det familjedrivna företaget Nilson Group – vars uppdrag är att göra skohandeln enkel, rolig och
inspirerande – grundades 1955 och har nu mer än 200 butiker, med cirka 2000 anställda i Sverige, Norge
och Finland.

Deras sökande efter ett best-of-breed-system för unified commerce med en mobil POS ledde dem till
Sitoo, en av de snabbast växande och framåtblickande leverantörerna i branschen.

”Systemet vi använde innan Sitoo var byggt på gammal teknik och fungerade inte såsom vi önskade. Att
bara lägga till en funktion som kontaktlösa betalningar skulle ha tagit lång tid och kostat oss mycket
pengar”, säger Anders Ammilon, Affärsprocess- och IT-utvecklingschef på Nilson Group.

Vi trodde att vi kunde komma runt detta genom att bygga vår egen app för att hantera unified
commerce, men vi insåg att vår tid och våra resurser bättre spenderas på att hitta en
best-of-breed-lösning som Sitoo. Att försöka hantera unified commerce-funktioner som lager och
lagerhantering i vår egen app var svårt, liksom att se till att alla lagliga krav relaterade till systemet var
uppfyllda – med Sitoo var det enkelt. Och nu har vi också mycket mindre underhåll att oroa oss för och kan därmed fokusera på viktiga saker såsom teamutveckling istället. Vi har dessutom kunnat skrota
gamla system och göra vår IT-miljö mycket starkare och mer flexibel.

Från dag ett har relationen mellan Sitoo och Nilson Group varit starkt vilket har lett till en snabb
implementering och utrullning, tillsammans med utvecklingen av nya spännande funktioner i
programvaran som runner-funktionaliteten som Nilson Group kommer att använda för att förbättra
kundupplevelsen i butiken.

Anders tillägger: ”Sitoo är väldigt framåtblickande, lätta att arbeta med, de lyssnar på oss och vi har en
kontaktperson – något vi inte hade med vår tidigare leverantör. Att använda Sitoo innebär att det är
lättare för oss att komplettera med nya kassor, öppna nya butiker, köra popup-butiker och att vara mer
mobila och snabbare i butik – något vi vet att våra kunder kommer att välkomna.

Det finns ett ökande tryck på butikerna – sammantaget med händelserna i år, 2020 – vilket innebär att
kundupplevelsen måste vara exceptionell hela tiden. Nilson Group tror att en modern POS-lösning
kommer att spela en stor roll i att hjälpa dem att ta sin kundupplevelse till nästa nivå.

“Eftersom det finns färre människor i butiker är det viktigare än någonsin för oss att uppfylla våra kunders
behov”, säger Anders. ”Sitoo integreras sömlöst med Voyado, den CRM-lösningen vi använder, vilket gör
det enkelt för våra medarbetare att tillhandahålla en mer personlig service till våra kunder. Det integreras
också med Episerver, vår e-handelsplattform, vilket innebär att onlinebeställningar kan hämtas och
returneras i våra butiker. Eftersom Sitoo är så enkelt att använda innebär det att utbildningen av våra
medarbetare i systemet blir lättare och snabbare, vilket ger oss ännu mer tid inför kunden. ”

Jens Levin, Sitoo medgrundare och VD, avslutar: ”Nilson Group är ett känt namn i hela Skandinavien.
Efter den framgångsrika piloten rullar de nu ut Sitoo över alla sina butiker. De har rykte om excellens och
vi är glada att se vad de kommer att kunna uppnå med en modern unified commerce-plattform och POS.”