NetOnNet presenterar idag resultatet för 2019 och visar på stärkt lönsamhet och tillväxt.
Försäljningen under 2019 uppgick till 5 535 (5 283) miljoner kronor. Bolaget redovisar därmed en tillväxt med 4,8% (7,5%) samt ett rörelseresultat på 119 (26) miljoner kr.
Under 2019 har NetOnNet haft en god försäljningsutveckling och stärkt företagets lönsamhet. Bolaget har haft en försäljningstillväxt på samtliga geografiska marknader och inom både e-handeln och den fysiska handeln, som fortsätter att öka under 2019 även om NetOnNet under perioden stängt en av sina numera 31 Lagershoppar i Sverige och Norge. NetOnNets tillväxt inom hemelektronik under 2019 är i linje med marknaden där en bidragande faktor var en stark försäljning under slutet av året, enligt GfK.*
– Vi har stärkt vårt kunderbjudande och ökat försäljningen under 2019. Vårt starka kundfokus och alla medarbetares fantastiska engagemang har varit centralt för vår positiva utveckling, säger VD Susanne Holmström.
– Under 2019 har vi fortsatt att utmana oss själva och branschen för att säkerställa att vi har relevanta erbjudanden till våra kunder. Vi har bland annat stärkt vårt produkt- och tjänsteerbjudande, lanserat nya varumärken och snabbat upp våra leveranser i storstäderna. En framgångsfaktor är vårt målinriktade arbete med att utveckla nya och innovativa lösningar för att kontinuerligt utveckla vårt starka omni-koncept, fortsätter Susanne Holmström.
NetOnNets stärkta rörelseresultat under 2019 är ett resultat av försäljningstillväxt och förbättrad effektivitet. Genom fortsatta investeringar i processer och tekniska plattformar har bolaget förbättrat effektiviteten och gjort affären ännu mer skalbar. Sammantaget ger dessa initiativ en förbättrad lönsamhet och möjliggör ännu starkare fokus på tillväxt framåt.
– Vi hade en positiv försäljningsutveckling under 2019, framför allt i slutet av året. Den trenden har vi tagit med oss in i 2020, något vi är glada över i den utmanande tid vi befinner oss i nu och en tid framöver. Det är min övertygelse att NetOnNets framgång ligger i att vi är trogna vår affärsmodell och att vi genom vår starka kultur utvecklar vår affär tillsammans med våra kunder. Det kommer vi att fortsätta med under 2020, avslutar Susanne Holmström.