E-handeln ökar, men inte bland äldre

Idag släpper e-handelsbolaget Matsmart för första gången data från sin försäljning för att visa förändrade köpmönster under coronapandemin.

Matsmart levererar cirka 4000 ordar per dag över hela Sverige. Totalt har e-handeln cirka 350 000 kunder.

Försäljningen har under första kvartalet ökat kraftigt över hela landet, mest i Blekinge, Uppsala och Värmland.

Men e-handeln bland personer över 60 år har inte ökat i samma takt.

– E-handeln fyller en bra funktion i år, när människor behöver begränsa sitt resande och sina sociala kontakter. Vi har också en bra position eftersom vi kan leverera över hela landet. Geografiskt gör vi ett bra jobb, men tyvärr når vi inte fram på samma sätt bland de äldre åldersgrupperna, säger Sofia Syrén, marknadschef på Matsmart.

Matsmart har studerat sin försäljningsdata de senaste sex månaderna för att se hur köpmönstren har förändrats över landet. Den generella trenden är att försäljningen ökat kraftigt, framförallt i mars. Över hela perioden har försäljningen i snitt ökat med över 45 procent. Största ökningen står den riktigt unga målgruppen för. Kunderna under 20 har ökat sin näthandel med 78 procent. För övriga åldersgrupper följer ökningen en fallande skala. Och minst har ökningen alltså varit i åldersgruppen 70+. Där ökar förvisso handeln, men ökningen är mindre och de äldre kunderna är fortfarande få jämfört med de yngre. Störst är kundgruppen 31-40 år.

Geografiskt har Uppsala och Blekinge ökat mest, med ökningar på över 50 procent, medan Stockholm som hittills drabbats hårdast av Covid-19 ökat med knappt 45 procent.

Insatser för att inspirera fler äldre att handla online

För att ta reda på orsaken bakom att äldre inte handlar online har Matsmart startat en testpanel i målgruppen 70+. Testpanelen har fått svara på frågor om hur de sköter sina inköp, hur de tar hand om sina sociala kontakter och vad de tycker är utmanande just nu.

Matsmart har också tagit fram en guide som visar hur det går till att handla online och startar i dagarna kampanjen ”Hjälp en gammal kompis”.

– Våra siffror ger naturligtvis inte hela bilden. De indikationer vi fått via vår testpanel är att en del hittat lösningar via sina lokala handlare, eller via släktingar och vänner, för att undvika besök i butiker. Det är jättebra. Men jag önskar att e-handeln hade kunnat göra ett bättre jobb just nu bland de målgrupper där vi just nu kan göra mest nytta. Därför startar vi nu kampanjen ”Hjälp en gammal kompis” som går ut på att uppmuntra till att hjälpa dem som man har i sin närhet och som är i riskgrupp, avslutar Sofia.