Med en storsatsning på e-handel är planen att Nelson Garden, Nordens ledande aktör inom trädgårdsprodukter, nu ska nå kunder över hela världen.
– Vi ser potentialen i vårt varumärke och i våra produktkoncept, därför är det naturligt att vi tar nästa steg utanför vår nordiska hemmamarknad, säger Martin Borgström, koncernchef för Nelson Garden.
– Satsningen har smygstartat och vi ser redan möjligheter där vi kommer kunna hjälpa våra återförsäljare i Norden med sina egna digitala satsningar. Nelson Garden utvecklar branschen.
Inom kort så kommer Nelson Gardens varumärke och produkter säljas över hela världen. För att nå maximal effekt startas det nya affärsområdet Nelson Digital, med uppgift att generera tillväxt och skapa den bästa lösningen utifrån vad varje unik marknad efterfrågar.
– Vi vet att vi har bra produkter som det finns en stor marknad för globalt. Vi kommer att prioritera Europa från Tyskland och Polen i norr till Spanien och Italien i söder. Dessutom är bland annat Kina en mycket intressant marknad, förklarar Martin Borgström.
Företaget har fattat ett strategiskt beslut att den globala satsningen ska göras med full kraft. Michael Töråsen, med stor erfarenhet inom e-commerce, har rekryterats för att leda verksamheten i Nelson Digital.
– Vi tror mycket på den internationella marknaden, men har också stor respekt för att det krävs såväl kunskap och resurser som tålamod för att lyckas. Vi håller förväntade försäljningssiffror för oss själva än så länge, men vi är optimistiska, säger Borgström.
Michael Töråsen tvekade inte när han fick frågan om uppdraget att leda Nelson Digital.
– Förutsättningarna är de bästa. Det är ett fantastiskt varumärke, vi har en stark ägare i ryggen samt både personal och ett ledningsteam som vill framåt, säger Michael.
Vad är utmaningen för att lyckas?
– En av de viktigaste faktorerna blir att förstå kunden på varje lokal marknad och göra det så enkelt som möjligt för dem att köpa våra produkter. Att exempelvis se hela Europa som en homogen marknad är fel. Ska man in i länder som exempelvis Belgien, Tyskland eller Storbritannien måste man förstå komplexiteten med många språk, kulturella skillnader i shoppingmönster och vilka krav detta ställer på vår e-handels plattform och vår digitala tillväxtstrategi.
Vad står överst på agendan?
– Just nu rekryterar vi teamet som ska leda, driva och utveckla Nelson Digital. Den 1 mars är det officiella startskottet för Nelson Digital och efter det är det hårt jobb med att sjösätta vår digitala strategi som gäller. Metodiskt ska vi erövra land för land. Inom e-handel vill vi att Nelson Garden nu skall bli en digital Polstjärna för andra att följa.