Digitala innovationer ska förhöja arenaupplevelsen i ny accelerator

Entreprenörer med digitala idéer som förhöjer upplevelsen för sport- och arenabesökare ges nu möjligheten att söka till BizMakers program Arena Experience Accelerator.

Programmet är alldeles nytt och tar sikte på att accelerera innovationer som inte prövats tidigare men som gör arenabesöket till något alldeles extra. Genom att korskoppla digitalisering med upplevelse och entreprenörskap är förhoppningarna stora att hitta de unika lösningarna.

– Vi letar efter något utöver det vanliga. Sedan tidigare har vi kört Forest Business Accelerator framgångsrikt i tre år, nu är det spännande att applicera metoden på ett nytt superintressant område, säger Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på BizMaker och projektledare Arena Experience Accelerator.

Programmet är ett samarbete mellan BizMaker och Bluecom tillsammans med Svenska Hockeyligan, (SHL), Svenska Damhockeyligan (SDHL) och Hockeyallsvenskan. De företag som antas till Arena Experience Accelerator får tillgång till publika arenor för Sveriges hockeyelit, utvecklingsplattformar och värdefulla kontakter i branschen med möjlighet att testa sina idéer ute hos kund.

Affärsidéerna som efterfrågas till programmet behöver inte vara kopplade till sportevenemang utan kan rikta sig till alla former av evenemang i en arena, såväl inomhus som utomhus.

– Bara i vårt område har vi många events, inte bara Modo och Timrå utan vi har hela världsarvet Höga Kusten med Skuleberget och möjligheter till evenemang utomhus. Det blir spännande att se hur nya digitala tjänster kan tillföra upplevelse och ge ett mervärde för besökaren, säger Cecilia Nordlund.

BizMakers samarbetspartner i acceleratorn, Kramforsföretaget Bluecom, levererar bredband, Wifi och IT-tjänster med hög tillgänglighet.

Genom Air2Fibre och smarta IT-tjänster digitaliserar de Sverige och levererar wifi- och nätverkslösningar till alla arenor inom SHL- och Hockeyallsvenskan. Andra event där Bluecom levererat wifi- och nätverkslösningar är skid-VM i Falun och till O-Ringen.

– För oss på Bluecom är det intressant att vara med och hitta nya spännande lösningar för våra kunder. Vi kommer att ha en rådgivande roll och hjälpa till med kontakter och teknik. Vi vet att det går att öka upplevelsen på plats genom att addera någonting nytt med hjälp av digitala verktyg. Det vi hoppas få se hos företagen är en kreativitet, att man tänker utanför ramarna och presenterar något som ingen tänkt på förut eller paketerat på nytt sätt, säger Karl Hellström, konsultchef på Bluecom.

Den 15 januari öppnar ansökan till Arena Experience Accelerator och startup-företag från hela Sverige är välkomna att söka. Under sju månader med start i februari får företagen hjälp med affärsutveckling, verifiering och validering av sin produkt och strategisk hjälp att få ut produkten på marknaden. För att kvalificera till acceleratorn ska företaget ha kommit så pass långt med sin digitala innovation att den kan prövas ute hos en kund.

– Idéerna ska vara så pass klara att de inom kort kan testas i verkliga miljöer. Det kan handla om exempelvis digitala tjänster för att förenkla för personer med funktionsnedsättning, att styra hur människor rör sig i en arena med hjälp av digitala flöden eller att förkorta tiden det tar att ta sig ut från arenan efter avslutat evenemang. Människor är vana att göra mycket med sin smartphone och kan vi locka fler och nya målgrupper till event så att det blir mer jämställt och inkluderande så är det fantastiskt, säger Cecilia Nordlund.