Andelen konsumenter som blir erbjudna miljöval vid sin näthandel och även väljer detta ökade under 2022 jämfört med 2021.
Men bland de 20 största webbutikerna i Sverige minskade dock antalet som har klimatsmarta leveransalternativ.
Däremot ökade antalet som erbjuder dessa leveransalternativ som förval – och det finns flera verkligt goda exempel.
Att köpa produkter från nätet har ökat kraftigt på senare år. Under 2021 handlade svenskarna varor på nätet för drygt 143 miljarder kronor – en viss minskning jämfört med 2020 främst eftersom konsumenter återvände till de fysiska butikerna.
Produkter från nätet kräver varuleveranser som ökar i takt med tillväxten. Miljötänket inom branschen har utvecklats starkt de senaste åren men ännu inte fått stort genomslag i Sverige – som dock sannolikt är världsledande inom området. Något fler svenska konsumenter som handlar på nätet blir numera erbjudna ett klimatsmart leveransalternativ eller klimatkompenserat köp – från 27 procent 2021 till 30 procent 2022. Av konsumenterna som blev erbjudna detta är det nu även mer än hälften som gör valet – från 49 till 51 procent ifjol. Kvinnor är dock betydligt mer benägna än män, 58 mot 44 procent.
En klar majoritet – sex av tio svenskar – anser att det är viktigt att webbutiken bryr sig om klimateffekten. Återigen är det fler kvinnor (66 %) än män (53 %).
Nets undersökning av de 20 största webbutikerna i Sverige visar dock att andelen som har miljövänlig frakt minskar något, från en dryg tredjedel till en fjärdedel (7 av 20 under 2021 vs 5 av 20 under 2022). I realiteten har dock något fler detta alternativ utan att det uppges, eftersom en del använder vissa logistikleverantörer som i princip är fossilfria. Men däremot dubblerades webbutikerna som har ett klimatsmart leveransalternativ förvalt – nu var det fyra stycken jämfört med endast två ifjol. Detta berör ett stort antal paket.
– Det har inte varit ett särskilt bra år för miljöfrågan generellt på grund av omvärldshändelser och bland webbutikerna är utvecklingen både bra och dålig. Konsumenterna tycker dock att miljöfrågan är viktig även i dessa tider och det är i stort på rätt väg. Vi kan också se att webbutikerna som främst riktar sig till kvinnor är bäst på att erbjuda klimatsmart leverans, och att de som helt saknar valmöjligheten främst riktar sig till män, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.
Leveranser från nätet går också allt för ofta tillbaka från konsumenten, ibland slentrianmässigt: man köper tre produkter för att prova hemma och lämnar sedan tillbaka två av dem. Webbutikerna konkurrerar även om att leverera så snabbt som möjligt: nästa dag, samma dag eller till och med inom någon timme. Detta innebär att många fordon går halvtomma och att en hel del luft transporteras. Många butiker använder även emballage som inte är optimerade för varan och som innebär ännu mer transporterad luft.
– Det är fortsatt en del att önska inom området men som ändå är på rätt väg. Av de största webbutikerna är Lyko helt klart bäst i klassen med hela nio leveransalternativ varav samtliga är fossilfria. På andraplatsen är Apotea med sex fossilfria eller miljömärkta alternativ och som även har hela tolv olika leveransalternativ, fortsätter Patrik Müller.
Inom logistikbranschen arbetar man med frågan så som allt från att försöka transportera så lite luft som möjligt till olika typer av miljövänliga leveransalternativ så som fossilfritt, liksom samlingsplatser för upphämtning av paketen. Framsteg görs, men konkurrens om snabba leveranser står i konflikt med miljötänket.
– Jämfört med bara några år sedan är trenden helt klart positiv och Sverige är i framkant. Men Covid var bromskloss och likaså dessa tider då det handlar mer om plånboken. Konsumenterna kan bli bättre på att både välja klimatsmart och kräva detta – då kommer webbutikerna i sin tur att bli bättre och detta kan också bli en konkurrensfördel på sikt. Det är vidare viktigt att webbutiker och logistikaktörer agerar mer, annars riskerar man lagstiftning i frågan, fortsätter Patrik Müller.
Vilken typ av handel som genererar störst utsläpp är komplext och varierar stort. Om man går eller cyklar till affären så genereras inget utsläpp vad gäller just den logistiken. Men om man tar bilen är det en annan femma. Hur miljövänligt produkten kom till affären eller webbutiken är vidare en helt annan sak. E-handeln genererar dock enligt olika rapporter större utsläpp än den fysiska handeln av främst tre skäl: det kräver extra paketering av varor, konsumenter köper färre produkter per tillfälle och en order som omfattar flera varor innebär vanligen även flera leveranser.
Nets råd för att förbättra miljötänket inom e-handeln:
- Webbutiker och logistikföretag bör erbjuda minst ett fossilfritt fraktalternativ och möjligen göra det till standard. Hellre frivilligt än genom lagstiftning.
- Man kan erbjuda konsumenterna leveransalternativ som inte alltid är snabbast möjliga. Utvecklad spårning av varan och möjlighet att styra leverans framåt i tiden och mellan utlämningsställen kan hjälpa.
- Utveckla digitala showrooms mer. Genom att konsumenterna redan på datorn kan se hur kläder och skor passar eller hur möbler och inredning ser ut i det egna hemmet minskar risken för returer. VR-lösningar som digitalt mäter konsumentens storlek blir allt vanligare.
- Optimera paketstorleken – en transportör kan optimera lastbilen bättre när webbutiken gjort sitt jobb med anpassade förpackningar.