Olsson i Ellös tar nu nästa steg inför en fortsatt volymökning och expansion med Episerver Commerce Cloud.
De byter samtidigt namn till Olsson Parts.
Olsson i Ellös, som säljer reservdelar till traktorer, hjullastare, dumpers, grävmaskiner och andra fordon, var tidigt ute i sin bransch med e-handel, och har byggt upp en gedigen erfarenhet av online-försäljning. Kunderna, som är lantbrukare, mindre företag och privatpersoner, vill hitta exakt rätt reservdel med minsta möjliga ansträngning.
Eller som VD Olle Olsson uttrycker det: ”En reservdel som är 99% rätt, är 100% fel!”
Nu tar de nästa steg inför en fortsatt volymökning och expansion med en ny digital palttform från Episerver där e-handeln står i fokus. Med en fantastisk sortimentsbredd och en diversifierad kundgrupp är det viktigt att både ha koll på produktinformationen och kundernas individuella behov. Med Episerver Digital Experience Platform kan Olsson Parts både växa globalt på flera marknader samtidigt som de kan bygga vidare på varumärket och skapa en än närmare relation till sina olika målgrupper.
TietoEVRY Customer Experience har varit partner i utveckling och implementering av e-handeln. Målet är att lyfta det nya varumärket med en ny och moderniserad, stabil och framtidssäkrad plattform, där kunderna hittar vad de söker på ett ännu bättre sätt. TietoEvry står även för leverans av inRiver PIM som är integrerad med Episerver.
I projektet med ny e-handel har TietoEVRY arbetat tätt och agilt tillsammans med Olsson Parts eget team redan innan vägvalet, och hela vägen genom utvecklingsarbetet och implementeringen vilket har varit en framgångsfaktor.
– Olsson Parts är ett företag med stark kultur och väldigt högt engagemang bland medarbetarna. Att kunna fånga upp behov och önskemål, få snabb återkoppling och förbättringsförslag under resans gång har varit ovärderligt, säger Peter Falck, ansvarig för leveransen från TietoEVRYs sida.
– Även mer traditionella branscher digitaliseras in en allt snabbare takt. Olsson Parts har en vision som präglar en kombination av traditionellt starka kundrelationer med nya digitala beteenden vilket banar väg för expansion utan att tumma på kundcentriciteten, säger Mårten Bokedal, Marknadsansvarig Episerver Norden.
Den pågående Corona-krisen slår olika mot olika branscher. Inom vissa varusegment accelererar kraven på tillgänglighet och bekvämlighet när våra beteenden ändras. Efterfrågan kanske t.o.m. tilltar. Reservdelsbranschen är just en sådan bransch, vilket gör att den nya webbutiken sätts på prov redan från start.
Den svenska sajten gick live 3 juni. Besök gärna www.olssonparts.com. Efter sommaren fortsätter Olsson Parts att rulla ut den nya butiken på övriga marknader med de nordiska länderna och Tyskland först ut.