Alla som kommer ihåg hur det är att gå på branschmässa tycker om att höra orden “trade-only event”. Man har minnen av business man genomförde! Känslan av framgång!
Att tillhöra ett skrå även internationellt och ha tillträde till information, mötesplatser och tillfällen att presentera sig är förstås något en återförsäljare, konsult eller distributör genuint uppskattar.
Det vet Karen Chupka som jobbar med CES. IT-Retail mötte henne på eventet CES Unveiled i Paris där man presenterar CES – det årliga mässan i Las Vegas för konsumentelektronik.
Just nu reser Karen och andra representanter för CES runt och förklarar och visar varför CES är bra för besökare, utställare och press.
CES har funnits i 58 år. Förra året besökte 680 svenskar mässan, 69 av dessa var utställares personal och fem kom från svenska start-ups, säger Karen. Startups blir inbjudna att delta i en särskild start-up-sektion. CES bjuder in över 1200 startups från USA och övriga världen årligen.
CES är USAs största årliga mässa för branschfolk, alla kategorier. Just i år är IBM huvudsponsor.
Det finns en annan något större branschmässa i USA men den körs var tredje år och är för bygg.
Till CES kommer 45000 utställare från 160 länder.
5G och AI
Karen Chupka, som vi mötte i en personlig intervju (one-on-one) är Executive Vice President på CES. Vad kan då besökare och utställare vänta sig när mässan slår upp porten nästa gång i början på 2020? Den hålls den 7-10 januari.
Förutom att det börjar komma nyheter när det gäller mobila enheter som kan användas med 5G-teknik (som exempelvis kan streama en hel långfilm på under en minut) är CES ett fantastiskt tillfälle att följa med i all aktuell utveckling av både 5G och AI. Den mesta utvecklingen på de områdena väntas emellertid inom två till fem år. Smarta mobiltelefoner och liknande produkter upptar sedan många år en mycket stor del av mässan och får stor uppmärksamhet.
Men mobiltelefoner är långt ifrån allt. Det är många andra områden med på CES-mässan också. Ett företag som amerikanska John Deere exempelvis, ställer ut och visar hur de inkorporerar AI i nyutvecklade maskiner för jordbruk. Det gäller smarta maskiner som ger bonden värdefull information och använder densamma.
Ett annat bolag som deltar från en helt annan bransch är Flygbolaget Delta Airlines. Delta Airlines kommer att vara ett av de företag som gör en egen key-note-presentation på CES 2020. Flygbolaget vill där berätta om sina nya erfarenheter, säger Karen, av att i likhet med övrig resebransch ställa om och gå med i digitaliseringen. Allt är nytt från hur man bokar sin resa själv online i företagets app till hur man kliver ombord på planet. Även själva resandet är under snabb utveckling.
Delta Airlines, baserat i Atlanta, har testat ansiktsigenkänning på flygplatsen i Atlanta för att undersöka hur den fungerar vid ombordstigning, exempelvis.
Dell och andra hårdvarutillverkare
För en besökare som är återförsäljare av datorer är det möjligt att ta del av utställningar med företag som Dell, HP, Lenovo och andra.
Och för IT-bolag som ägnar sig åt att hjälpa kunder flytta data till molnlagring går det att ta del av intressanta presentationer om datasäkerhet med branschledande aktörer.
CES har egentligen faktiskt något för alla. Smarta städer kommer att vara ett annat av de riktigt intressanta ämnena som upptar stor yta på mässan. Där tar man upp och visar hur ett hem kan göras digitalt och kopplas upp. Dessutom vad städerna gör för att bli smarta och bättre serva en invånare.
CES är bra för besökarens och utställarens business, säger Karen också innan hon hastar vidare till nästa reporter. Hon försäkrar att det verkligen stämmer.
Start-ups på CES Unveiled
På CES Unveiled i Paris får vi i tillägg redan bekanta oss där och då med några deltagande startuper. Aitheon heter ett. Företagets representanter beskriver sin produkt som ett holistiskt affärsdatasystem. Man vänder sig till alla storlekar på bolag och tillhandahåller både mjuk- och hårdvaror. Det kan röra sig om allt från små företag som kaféer och restauranger till riktigt stora giganter (“enterprises”). Produkten är dessutom särdeles skalbar för den som behöver växa.
En anställd på Aitheon beskriver hur de först använder frågeformulär för att få tydliga svar direkt av en kunds företagsledning. Den viktigaste frågan på formuläret är vad huvudsyftet bakom affärsidén är. Man delar in svaren i olika kategorier som exempelvis ekonomiska mål och affärsmässiga.
Den informationen används sedan med verktyg som AI och maskininlärning. Ett exempel är när man rekryterar och anställer personal, så kallad “onboarding”. AI används i det sammanhanget till att stegvis förändra arbetsuppgifterna för den anställde. All personal styrs sedan mot de gemensamma målen. AI körs också som stöd åt verksamheten på hela företaget, åtminstone i mångt och mycket, så att ledningen faktiskt kan fokusera på att utveckla produkter. Åtminstone om detta är ledningens roll. Det bestämmer man förstås själv.
Aitheon har tusentals beta-testare och produkten lanseras i januari. Huvudkontoret ligger i Ukraina.
Aitheon ser CES som en perfekt språngbräda för dem.
En startup inom hälsa
En annan startup heter PassCare. De har utvecklat ett pass som är ett kort som ser exakt ut som ett kreditkort och använda med mjukvara där man lagrar en användares hälsodata. Som användare kan man bygga upp ett register med fakta om kroppen (ett kort per person). Passet tar man därefter enkelt själv med sig om man byter sjukhus eller vårdcentral. Det kan gälla enkla saker som blodgrupp och om man har en blodsjukdom eller diabetes. Men det kan också vara betydligt mer än så, exempelvis upplysningar om vaccinationer eller medicin.
Det är möjligt för användaren att själv läsa sin egen data från passet. Man kan även själv bestämma vilka data som tas med.
PassCare var med tidigare på CES. Man deltog på CES 2018, då för att läsa av marknaden men nu på CES 2020 kommer man att lansera den färdiga produkten. PassCare har huvudkontor i Frankrike men kommer att både medverka på CES i Las Vegas och åka direkt vidare därefter till Silicon Valley för att hitta ännu fler nya samarbeten.
PassCares representant nämner också att man ska komma att kunna ansluta en smartklocka till produkten och använda PassCare till att få råd om hälsan för att kunna hålla sig frisk.