Ny studie: Global inflation hotar julhandeln och förändrar konsumenternas beteende
Hem E-HANDEL Ny studie: Global inflation hotar Black Friday och julhandeln och förändrar konsumenternas beteende

Ny studie: Global inflation hotar Black Friday och julhandeln och förändrar konsumenternas beteende

Publicerat av: Redaktionen

Stigande råvarupriser och ekonomisk kris får konsumenterna att rynka pannan inför Black Friday och julhandeln.

Ekonomisk pessimism och rädsla för att de svåra tiderna ska fortsätta har drabbat svenskarnas köplust.

Många konsumenter är oroliga för att julklapparna antingen blir dyrare i år eller inte kommer att gå att köpa på grund av begränsad lagerhållning.

En ny internationell konsumentundersökning från Oracle Retail granskar köpvanorna efter pandemin och drar slutsatsen att fler kunder ägnar mer tid åt att leta efter erbjudanden, gör fler prisjämförelser på nätet och i butiker och planerar sina inköp på stora shoppingevenemang som Black Friday.

En tredjedel av de tillfrågade är oroliga för att de inte kommer att ha tillräckligt med pengar till julhandeln på grund av de stigande råvarupriserna och nästan hälften av de tillfrågade är bekymrade över att julklapparna de vill köpa kommer att bli dyrare i år.

Betalkortet stannar i fickan om priset inte är tillräckligt bra

De 8 107 tillfrågade konsumenterna över hela världen poängterar att priset kommer att vara avgörande den här julsäsongen på grund av kostnadsinflation och stramare budgetar, och att nästan 60 procent sammantaget kommer att spendera mindre pengar på grund av nuvarande ekonomiska faktorer.

Undersökningen visar också att 77 procent av konsumenterna redan har handlat eller planerar att handla i god tid för att garantera att de får varorna de vill ha, och 75 procent kommer att göra fler prisjämförelser på nätet och i butikerna.

Svenskarna har drabbats av ekonomisk pessimism

Redan förra året stod det klart att svenskarna markant hade minskat sin köplust på nätet under årets två sista månader. Svensk Handels E-handelsindikator visade att även om e-handeln fortsatte att växa i december 2021 jämfört med november samma år så var nätförsäljningen 24 procent mindre än i december 2020.

Den senaste rapporten från Svensk Handels handelsbarometer för oktober månad 2022 pekar på samma trend som Oracle Retails undersökning, eftersom framtidsindikatorn visar på en nedgång inom både detaljhandel, partihandel och e-handel. Partihandeln har aldrig varit så låg i framtidsindikatorn under hela den tid den ingått i Svensk Handels Handelsbarometer.

Ny studie: Global inflation hotar julhandeln och förändrar konsumenternas beteende

Normalt sett brukar Black Friday och den stundande julhandeln innebära en ökning av försäljning och omsättning, men i år har optimismen ersatts av en oro för att de svåra tiderna ska fortsätta och kunderna kommer att vara mer försiktiga i sitt köpbeteende.

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar