Hur processrobotar faktiskt kan hjälpa företag att behålla sina talanger

Att hitta de rätta och skickligaste yrkesverksamma som företag behöver på sin väg till framgång är en av de största utmaningarna dessa företag står inför idag. 

Hur processrobotar faktiskt kan hjälpa företag att behålla sina talanger 1Globalt sett belastar kriget om dessa talanger alla företag – stora som små. Enligt en av de största undersökningarna som gjorts av rekryteringsspecialisten ManpowerGroup  anser 54 procent av företagen att det är mycket utmanande att locka till sig och behålla högkvalificerade talanger.

Enligt en av de största undersökningarna som gjorts av rekryteringsspecialisten ManpowerGroup anser 54 procent av företagen att det är mycket utmanande att locka till sig och behålla högkvalificerade talanger.

Dubbelt så många som för ett decennium sedan

Detta är nästan dubbelt så många som för ett decennium sedan – rekordhögt – och en förbättring finns inte i horisonten. Företag i 36 länder (av 44 tillfrågade) uppger att det varje år blir allt svårare att hitta rätt personer för sina lediga tjänster. Denna dramatiska brist har djupgående konsekvenser för hur processer kan ställas om inom en organisation. Oftare, än inte alls, behöver högkvalificerade talanger utföra mycket repetitiva svåra uppgifter och tar en stor del av sin värdefulla tid till detta.Enligt forskning av Workfront går endast 43 procent av en arbetsdag åt till att utföra primära mervärdesuppgifter.  Utan tvekan måste repetitiva uppgifter utföras av någon – eller, bättre, något: Robotic Process Automation (RPA) kan ta över många av dessa uppgifter. Föreställ dig att sådana uppgifter bearbetas utan att värdefulla anställda hindras från att skapa verkligt värde för företaget. De ska kunna fokusera på att främja sin kreativitet och optimera arbetsprocesser.

Robotic Process Automation kan registrera vad en användare gör och härma detta beteende. På så vis kan en robot leverera utmärkta resultat ännu snabbare än tidigare på repetitiva och icke-värdeskapande uppgifter samtidigt som man undviker fel. Konica Minolta hjälper sina kunder att identifiera de potentiella fördelarna med RPA för att kunna utnyttja dem för att effektivt driva sin verksamhet.