• NYHETSBREV
  • KONTAKT
    • Pressmeddelande
  • Om IT-Retail
    • MÄSSOR & EVENTS
  • MARKNADSFÖRING
    • Produkter
    • Målgrupp
    • Statistik
  • IT MEDIA GROUP (IMG)
    • IT-HÅLLBARHET.SE
    • IT-FINANS.SE
    • IT-PEDAGOGEN.SE
    • IT-HÄLSA.SE
    • IT-KANALEN.SE
    • IT-KANALEN.DK
    • IT-KARRIÄR.SE
IT-Retail.se
  • HEM
  • PARTNERZONE
  • BETALLÖSNINGAR
    • GENERELLA BANKLÖSNINGAR
    • KLARNA
    • RESURS BANK
  • TRANSPORT & LOGISTIK
    • BEST Transport
    • BOLT
    • DHL
    • FOODORA
    • E-LOGISTIK
  • PRODUKTNYHETER
    • HETA PRYLAR
    • MOBILTELEFONER
    • SMARTAHEM
  • E-HANDEL
    • AMAZON
    • DUSTIN
    • ELGIGANTEN
    • ELLOS
    • STADIUM
    • MEDIAMARKT
  • GAMING
    • E-SPORT
  • APPAR
  • EVENT KALENDER
    • Bevakning av event / seminarium
ace760a166433e28 org
Hem UNDERSÖKNING Högsäsong för mobilskador under sommarmånaderna

Högsäsong för mobilskador under sommarmånaderna

Publicerat av: Redaktionen 2021-07-28
Publicerat av: Redaktionen 2021-07-28
FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail

Det är alltid trist när mobilen går sönder och det syns extra många sura miner under sommarmånaderna.

Då inträffar nästan dubbelt så många olyckor där mobilen går sönder jämfört med under vintern.

Det bästa tipset är att vara försiktigare.

Statistik från If över förstörda och skadade mobiltelefoner visar att det under juni, juli och augusti kommer in nästan dubbelt så många skadeärenden som i december, januari och februari. En trolig orsak är att vi ägnar oss åt fler utomhusaktiviteter där mobilen finns med i bilden.

– På sommaren är folk mer utomhus och utför olika aktiviteter. Mobilen lever farligt eftersom man gärna vill ha med den överallt. Bad, cykling och båtturer är typiska riskaktiviteter där mobiler ofta är i bakfickan på shortsen i stället för att ligga säkert i väskan, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

63 procent av respondenterna i Ifs undersökning tar exempelvis med mobilen till stranden och 38 procent har med den när trädgårdsarbete utförs. Men till och med i duschen kan mobilen råka illa ut. En av tio uppger att de tar med eller använder mobilen i duschen.

If manar till försiktighet och att tänka på att mobiler inte tål särskilt mycket. Skadat glas, skadade baksidor eller fuktskadade telefoner är bland de vanligaste skadorna.

– En mobiltelefon som får displayen krossad kan ofta lagas. Men hamnar den i vattnet till exempel är det inte alltid möjligt eftersom den då ofta blir helt förstörd. Många skador kan trots allt undvikas om man hanterar sin mobil mer varsamt, säger Jenny Rudslätt.

Så ersätts stulen eller skadad mobiltelefon
– Blir mobilen stulen vid inbrott hemma, vid fickstöld eller överfall räcker grundskyddet i hemförsäkringen för att du ska kunna få ersättning. Om du tappar mobilen så att glaset spräcks eller mobilen skadas behöver du ha allriskförsäkring för att kunna få ersättning. Den kallas även för drulleförsäkring bland vissa försäkringsbolag och hos oss heter den Otur, säger Jenny Rudslätt.

Bra att veta är att värdet på mobiltelefoner sjunker snabbt, det görs så kallade åldersavdrag. Är mobilen äldre än ett visst antal år kan värdet anses vara för lågt för att ersättning ska kunna betalas ut. Självrisken kan ibland överstiga värdet på mobilen.

Jobbutrustning på semestern
ace760a166433e28 orgUnder corona har ökat hemarbete bidragit till att många tagit med arbetsutrustning till hemmen och sommarstugorna. Jobbmobil och annan teknisk utrustning har ibland även följt med på semestern.

– Det är viktigt att komma ihåg att hemförsäkringen inte gäller för mobiltelefoner som ägs av ett företag, utan endast när en privatperson står som ägare, säger Jenny Rudslätt.

Läs mer om hur Ifs mobilförsäkring fungerar på vår sajt.

I vilket eller vilka sammanhang brukar du använda / ta med din din mobiltelefon?

På stranden 62,67%
På cykelturen 44,89%
På resa 81,23%
Under träningspasset 37,87%
Under bilkörning 47,81%
På matcher 29,64%
I duschen 9,48%
Vid trädgårdsarbete 38,26%
Annat 4,44%
Inget av ovanstående 4,44%
Jag har ingen mobiltelefon 0,20%
IFMobilen
FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail
Föregående
Effektivisera och nå bättre resultat med fler retargetingaktörer
Nästa
72% av konsumenterna säger nej till tidningsprenumerationer

Relaterade Artiklar

Mobilen är allt viktigare för shopping och kundengagemang

2022-05-23

Största frustrationen bland 1000 svenska e-handelskonsumenter: Att man inte hittar det man...

2022-05-20

Ny undersökning: Ökat intresse för e-handel med alkoholhaltiga drycker

2022-05-19

E-handeln minskade med 11% i Norden under första kvartalet

2022-05-06

Undersökning: Bildkvaliteten, priset och storleken viktigast när svenskarna väljer ny tv

2022-05-06

38,9 procent av konsumenterna ger inte återförsäljare en andra chans efter dålig...

2022-05-04

Adobe-undersökning: Ansvarsfull användning av konsumentdata att driva affärstillväxt

2022-04-25

PostNord och Tradera sänker nu fraktpriserna för begagnathandeln

2022-04-08

MIT SMR Connections-undersökning: Detaljhandeln planerar investera mer i CX-teknik kommande år Detaljhandeln...

2022-04-05

Ny undersökning från Sinch: Konsumenter blir frustrerade när varumärken inte besvarar deras...

2022-04-04

PARTNERZONE

Annons

Annons

Mest Lästa På IT-Retail.se

  • eToro – En stor handelsplattform

    2021-12-28
  • Foodora börjar nu sälja självtest för Covid-19

    2021-12-28
  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

    2017-09-18
  • Nu finns däcktrycksövervakning för både Volvo hjullastare och dumprar som håller koll på däckens tryck och temperatur

    2021-12-28
  • ​Begagnathandeln skonar miljön från 22 000 ton plast

    2018-04-24
  • Volumental AB tar in cirka 117 miljoner kronor i investeringsrunda för att driva på global expansion

    2021-12-21
  • ​Glöm OCR nummer! Trustly revolutionerar hur du betalar din faktura

    2019-06-03

Annons

Teknik – IT-Lösningar

  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

  • ​Teknikern Patrik känner stolthet när kunderna växer med Dialects IT-lösningar

  • ​Inred ditt hem smart och gå på sommarsemester i lugn och ro!

  • Swish har tagit Sverige med storm − nu även flitigt använt vid e-handel

  • Fler betalar kontantlöst som följd av pandemin

  • Möt dina kunder smartare

  • Riskerar it-lösningar att stoppa Starbucks framgångar?

Annons

Detaljhandel

  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

  • ​Popup-Sverige ritas om i nytt samarbete

  • ​Retailvärldens okrönte konung Matt Britton intar scenen på Retail Experience live 2020

  • Den är här! ​Guiden som alla retailinvesterare väntat på

  • ​Payson i Dagens Industri: Så kan nystartade e-handlare växa på nätet

  • ​Först i Norden – Nu har Sverige fått sin första Q-handelschef

  • ​Zalando vill tredubbla tillväxt genererad av lyxmode senast 2023

Annons

E-Handel

  • eToro – En stor handelsplattform

  • ​Glöm OCR nummer! Trustly revolutionerar hur du betalar din faktura

  • ​Vendre lanserar ny plattform för hantering av content – vill flytta makten från utvecklare till e-handlare

  • ​Allt större fokus på sammanhållna kundupplevelser

  • ​JYSKs E-handel växer snabbt

  • Hållbar E-handel förstärker sig med tidigare VD för HUI

  • Serieentreprenören Sven Hammar går in i Webgallerian -nyemission genomförd om 3½ miljoner kronor 

Annons

Säkerhet

  • ​Inred ditt hem smart och gå på sommarsemester i lugn och ro!

  • Check Point varnar: Kalla kriget återkommer 2020 – nu i IT-världen

  • ZoneAlarm lanserar ny gratis webbsäkerhetslösning för att skydda användare mot de vanligaste näthoten

  • Nu skyddar F-Secure även dig i sociala medier

  • FBI varnar för övertro på att HTTPS är säkert

  • GDPR: De viktigaste förberedelserna och personuppgifterna för detaljhandeln

  • Mejl om oväntad nyårsgåva – för bra för att vara sant

Annons

Återförsäljare

  • Clas Ohlson förverkligar smarta innovationer

  • Ankorstores nya profilering ska nu tydliggöra den vilda detaljhandeln

  • Franchisebarometern: Ökad optimism bland Sveriges franchiseföretag

  • Klarnas Smoooth-koncept skapar ny shoppingupplevelse – nya varumärket inspirerat av mode och lifestyle

  • Caperio och Advania har Sveriges nöjdaste IT-kunder

  • Elgiganten bäst på service

  • MediaMarkt satsar på mobilreparationer

Annons

Arkiv

Alla Kategorier

Annnons

KONTAKT

IT MEDIA GROUP AB

Olof Palmes Gata 29, 4 Vån
111 22 Stockholm, Sweden

Phone:+46 8 501 370 53

E-mail: info@itmediagroup.se

TEAM

Ansvarig Utgivare och VD:
Annika Guldroth
E-mail: annika@itmediagroup.se

Kontakta Redaktionen

redaktionen@itmediagroup.se

Terms & Conditions / Villkor

IT MEDIA GROUP SVERIGE AB Integritetspolicy

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest
  • Linkedin
  • Youtube
  • Email
  • Rss
Footer Logo

@2021 - All Right Reserved. Designed and Developed by IT Media Group Sverige AB


Tillbaka
IT-Retail.se
  • HEM
  • PARTNERZONE
  • BETALLÖSNINGAR
    • GENERELLA BANKLÖSNINGAR
    • KLARNA
    • RESURS BANK
  • TRANSPORT & LOGISTIK
    • BEST Transport
    • BOLT
    • DHL
    • FOODORA
    • E-LOGISTIK
  • PRODUKTNYHETER
    • HETA PRYLAR
    • MOBILTELEFONER
    • SMARTAHEM
  • E-HANDEL
    • AMAZON
    • DUSTIN
    • ELGIGANTEN
    • ELLOS
    • STADIUM
    • MEDIAMARKT
  • GAMING
    • E-SPORT
  • APPAR
  • EVENT KALENDER
    • Bevakning av event / seminarium

Mer Intressanta Artiklarx

Mobilen är allt viktigare för shopping...

Största frustrationen bland 1000 svenska e-handelskonsumenter:...

Ny undersökning: Ökat intresse för e-handel...

E-handeln minskade med 11% i Norden...

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Posting....

IBIZ-TEMABILAGA-V19