• NYHETSBREV
  • KONTAKT
    • Pressmeddelande
  • Om IT-Retail
    • MÄSSOR & EVENTS
  • MARKNADSFÖRING
    • Produkter
    • Målgrupp
    • Statistik
  • IT MEDIA GROUP (IMG)
    • IT-HÅLLBARHET.SE
    • IT-FINANS.SE
    • IT-PEDAGOGEN.SE
    • IT-HÄLSA.SE
    • IT-KANALEN.SE
    • IT-KANALEN.DK
    • IT-KARRIÄR.SE
IT-Retail.se
  • HEM
  • BETALLÖSNINGAR
    • GENERELLA BANKLÖSNINGAR
    • KLARNA
    • RESURS BANK
  • TRANSPORT & LOGISTIK
    • BEST Transport
    • BOLT
    • DHL
    • FOODORA
    • E-LOGISTIK
  • PRODUKTNYHETER
    • HETA PRYLAR
    • MOBILTELEFONER
    • SMARTAHEM
  • E-HANDEL
    • AMAZON
    • DUSTIN
    • ELGIGANTEN
    • ELLOS
    • STADIUM
    • MEDIAMARKT
  • GAMING
    • E-SPORT
  • APPAR
  • EVENT KALENDER
    • Bevakning av event / seminarium
ace760a166433e28 org
Hem UNDERSÖKNING Högsäsong för mobilskador under sommarmånaderna

Högsäsong för mobilskador under sommarmånaderna

Publicerat av: Redaktionen 2021-07-28
Publicerat av: Redaktionen 2021-07-28
421

Det är alltid trist när mobilen går sönder och det syns extra många sura miner under sommarmånaderna.

Då inträffar nästan dubbelt så många olyckor där mobilen går sönder jämfört med under vintern.

Det bästa tipset är att vara försiktigare.

Statistik från If över förstörda och skadade mobiltelefoner visar att det under juni, juli och augusti kommer in nästan dubbelt så många skadeärenden som i december, januari och februari. En trolig orsak är att vi ägnar oss åt fler utomhusaktiviteter där mobilen finns med i bilden.

– På sommaren är folk mer utomhus och utför olika aktiviteter. Mobilen lever farligt eftersom man gärna vill ha med den överallt. Bad, cykling och båtturer är typiska riskaktiviteter där mobiler ofta är i bakfickan på shortsen i stället för att ligga säkert i väskan, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

63 procent av respondenterna i Ifs undersökning tar exempelvis med mobilen till stranden och 38 procent har med den när trädgårdsarbete utförs. Men till och med i duschen kan mobilen råka illa ut. En av tio uppger att de tar med eller använder mobilen i duschen.

If manar till försiktighet och att tänka på att mobiler inte tål särskilt mycket. Skadat glas, skadade baksidor eller fuktskadade telefoner är bland de vanligaste skadorna.

– En mobiltelefon som får displayen krossad kan ofta lagas. Men hamnar den i vattnet till exempel är det inte alltid möjligt eftersom den då ofta blir helt förstörd. Många skador kan trots allt undvikas om man hanterar sin mobil mer varsamt, säger Jenny Rudslätt.

Så ersätts stulen eller skadad mobiltelefon
– Blir mobilen stulen vid inbrott hemma, vid fickstöld eller överfall räcker grundskyddet i hemförsäkringen för att du ska kunna få ersättning. Om du tappar mobilen så att glaset spräcks eller mobilen skadas behöver du ha allriskförsäkring för att kunna få ersättning. Den kallas även för drulleförsäkring bland vissa försäkringsbolag och hos oss heter den Otur, säger Jenny Rudslätt.

Bra att veta är att värdet på mobiltelefoner sjunker snabbt, det görs så kallade åldersavdrag. Är mobilen äldre än ett visst antal år kan värdet anses vara för lågt för att ersättning ska kunna betalas ut. Självrisken kan ibland överstiga värdet på mobilen.

Jobbutrustning på semestern
ace760a166433e28 orgUnder corona har ökat hemarbete bidragit till att många tagit med arbetsutrustning till hemmen och sommarstugorna. Jobbmobil och annan teknisk utrustning har ibland även följt med på semestern.

– Det är viktigt att komma ihåg att hemförsäkringen inte gäller för mobiltelefoner som ägs av ett företag, utan endast när en privatperson står som ägare, säger Jenny Rudslätt.

Läs mer om hur Ifs mobilförsäkring fungerar på vår sajt.

I vilket eller vilka sammanhang brukar du använda / ta med din din mobiltelefon?

På stranden 62,67%
På cykelturen 44,89%
På resa 81,23%
Under träningspasset 37,87%
Under bilkörning 47,81%
På matcher 29,64%
I duschen 9,48%
Vid trädgårdsarbete 38,26%
Annat 4,44%
Inget av ovanstående 4,44%
Jag har ingen mobiltelefon 0,20%
IFMobilen
FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail
Föregående
Effektivisera och nå bättre resultat med fler retargetingaktörer
Nästa
72% av konsumenterna säger nej till tidningsprenumerationer

Relaterade Artiklar

Ny nordisk undersökning: Svenskarna upplever sig vara nu mest miljövänliga bland nordborna

2023-03-17

Ny undersökning: Svenskar håller mobilen nära – men barnen får vänta

2023-03-13

Svenskarnas digitala förtroende för offentlig sektor har nu fördubblats

2023-03-01

Tele2 ny studie visar att kontakten med kundservice väcker svenskarnas känslor

2023-02-23

Sverige är bland länderna med högst internetanvändning globalt

2023-02-23

Priset är viktigare än räckvidden för elbilsköpare

2023-02-21

Sifo undersökning: Svenskarna splittrade om slopad miljöbilspremie

2023-02-13

Resor förändras: vad tror du att du kommer att vara, en Excited...

2023-02-08

Ingen vändning för ekonomin och köpviljan – svenskar fortfarande mest pessimistiska i...

2023-02-06

Höga elpriser krossar svenska företag – agera nu!

2023-02-01

PODD: IMG Afterwork

Annons

Annons

Mest Lästa På IT-Retail.se

  • ​Starweb är först i Norden att erbjuda den smidigaste onboardingen med Klarna

    2018-10-03
  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

    2017-09-18
  • ​Starweb lanserar internationell e-handel

    2018-08-10
  • ​Tydlig VM-effekt i TV-försäljningen

    2018-06-04
  • ​Stayhard och Rasmus Wingårdh fortsätter lyckat designsamarbete

    2018-04-13
  • ​Torg för näthandlare på mässan Eget Företag

    2018-11-06
  • Sveriges Paketombud skapar grunden till nationell digital plattform i samverkan med Tillväxtverket, länsstyrelser och regioner

    2018-09-20

Annons

Teknik – IT-Lösningar

  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

  • Onlinehackare säljer stulna passuppgifter

  • Swish har tagit Sverige med storm − nu även flitigt använt vid e-handel

  • Dstny Sverige lanserar banbrytande plattform – Omnikanal i fokus

  • Riskerar it-lösningar att stoppa Starbucks framgångar?

  • Lösning som förebygger matfattigdom blev nu vinnare av Food Hack

  • Kinesiskt verktyg “SILKLOADER” för cyberbrott nu i ryska händer

Annons

Detaljhandel

  • Tjänster inom e-handel fortsätter att öka − har fortsatt stor potential

  • ​Popup-Sverige ritas om i nytt samarbete

  • ​Retailvärldens okrönte konung Matt Britton intar scenen på Retail Experience live 2020

  • Laddbox får nu försäljningsförbud

  • Den är här! ​Guiden som alla retailinvesterare väntat på

  • Clas Ohlson närmare kunden genom strategiskt samarbete med MatHem.se

  • Betallösningen Easy når 500 nordiska kunder på historiskt kort tid

Annons

E-Handel

  • ​Starweb är först i Norden att erbjuda den smidigaste onboardingen med Klarna

  • ​Starweb lanserar internationell e-handel

  • Sveriges Paketombud skapar grunden till nationell digital plattform i samverkan med Tillväxtverket, länsstyrelser och regioner

  • eToro – En stor handelsplattform

  • Bröd & Salt digitaliserar butikerna med hjälp av leverantören Visual Art

  • Swish har tagit Sverige med storm − nu även flitigt använt vid e-handel

  • IDA WARG Beauty växlar upp – investerar i unik besöksupplevelse med giosg

Annons

Säkerhet

  • Onlinehackare säljer stulna passuppgifter

  • Kinesiskt verktyg “SILKLOADER” för cyberbrott nu i ryska händer

  • Hitta dina borttappade nycklar med Orbit!

  • ​Inred ditt hem smart och gå på sommarsemester i lugn och ro!

  • Majoriteten fortsätter att dela med sig av lösenord till streamingtjänster

  • Skrämmande rapport från Trend Micro: Företag saknar kunskap om IoT-säkerhet

  • Samsung Galaxy Book2 Business: Samsungs senaste kraftfull dator hjälper företag att hantera hybridarbetsmiljöer

Annons

Återförsäljare

  • Lowell väljer ny kontaktcenter-plattform vid etablering i Norden

  • Så kan återförsäljare hantera den ökade efterfrågan på PC under komponentkrisen

  • MediaMarkts e-handel fyller 5 år – från eget varuhus till integrerad e-handelslösning

  • MediaMarkt lanserar ”boka online – hämta i varuhus efter 30 min”

  • MediaMarkt satsar på mobilreparationer

  • 100 teknikbutiker i Sverige

  • Elgiganten vinnare av ”Årets Logistiksatsning 2017”

Annons

NYHETSBREV

Laddar

Arkiv

Alla Kategorier

PARTNERZONE

Annnons

KONTAKT

IT MEDIA GROUP AB

Olof Palmes Gata 29, 4 Vån
111 22 Stockholm, Sweden

Phone:+46 8 501 370 53

E-mail: info@itmediagroup.se

TEAM

Ansvarig Utgivare och VD:
Annika Guldroth
E-mail: annika@itmediagroup.se

Kontakta Redaktionen

redaktionen@itmediagroup.se

Terms & Conditions / Villkor

IT MEDIA GROUP SVERIGE AB Integritetspolicy

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Pinterest
  • Linkedin
  • Youtube
  • Email
  • Rss
Footer Logo

@2021 - All Right Reserved. Designed and Developed by IT Media Group Sverige AB


Tillbaka
IT-Retail.se
  • HEM
  • BETALLÖSNINGAR
    • GENERELLA BANKLÖSNINGAR
    • KLARNA
    • RESURS BANK
  • TRANSPORT & LOGISTIK
    • BEST Transport
    • BOLT
    • DHL
    • FOODORA
    • E-LOGISTIK
  • PRODUKTNYHETER
    • HETA PRYLAR
    • MOBILTELEFONER
    • SMARTAHEM
  • E-HANDEL
    • AMAZON
    • DUSTIN
    • ELGIGANTEN
    • ELLOS
    • STADIUM
    • MEDIAMARKT
  • GAMING
    • E-SPORT
  • APPAR
  • EVENT KALENDER
    • Bevakning av event / seminarium

Mer Intressanta Artiklarx

Ny nordisk undersökning: Svenskarna upplever sig...

Ny undersökning: Svenskar håller mobilen nära...

Svenskarnas digitala förtroende för offentlig sektor...

Tele2 ny studie visar att kontakten...

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>