Effektivisera och nå bättre resultat med fler retargetingaktörer
Hem NYHETER Effektivisera och nå bättre resultat med fler retargetingaktörer

Effektivisera och nå bättre resultat med fler retargetingaktörer

Publicerat av: Redaktionen

Här är likheterna mellan lyckad retargeting och Formel 1

I fjol handlade svenskarna produkter på nätet för över 150 miljarder.

Trots detta lämnar så många som 97 procent av besökarna på en webbsida utan att göra ett köp. Med hjälp av retargeting är det dock möjligt att öka antalet konverteringar och för att maximera det potentiella resultatet är det som varumärke viktigt att använda sig av flera retargetingaktörer. RTB House förklarar här varför det är fördelaktigt med flera aktörer och konkretiserar detta genom att dra paralleller mellan retargeting och Formel 1.

Under fjolåret uppgick köp av produkter på nätet till så mycket som 150,6 miljarder kronor, vilket var en ökning med hela 34 miljarder jämfört med 2019.1 Med e-handelns frammarsch slåss nu varumärkena om kundernas uppmärksamhet dygnet runt och framgångsrik annonsering blir därför än viktigare för marknadsförare.

Tack vare dess effektivitet har retargeting kommit att bli en populär teknik bland annonsörer. Ett vanligt misstag är dock att endast använda sig av en retargetingaktör men då riskerar man som varumärke att missa 70 procent av sidans besökare. För att öka konverteringen bör därför flera aktörer användas. Data från RTB House visar nämligen att varumärkena som använder sig av flera aktörer ökar sitt resultat med 20–30 procent. För att konkretisera fördelarna med att använda flera aktörer presenterar RTB House här flera paralleller mellan retargeting och Formel 1.

Intern konkurrens

Untitled 32Inom Formel 1 har varje team två förare som tävlar mot varandra individuellt men vars mål är detsamma, nämligen att laget ska vinna. För att kunna leda teamet utmanar förarna varandra mot ständigt bättre resultat och laget kan dra nytta av den interna konkurrensen. Detta skiljer sig inte särskilt mycket från användandet av flera retargetingaktörer som arbetar för samma varumärke. Konkurrensen mellan aktörerna leder till konkurrenskraftiga resultat som ökar chanserna att effektivt behålla kunder och på så sätt öka konverteringen.

Balansera styrkor

En annan likhet mellan Formel 1-lag och retargetingaktörer är att de använder en blandning av avancerad teknik och mänsklig kompetens för att nå bästa resultat. Trots det kan en retagergetingaktör endast nå 30 procent av alla användare som besökt en webbsida. Vid användandet av flera retargetingaktörer går det dock att nå ytterligare användare och öka räckvidden. Inom motorsport har varje enskild förare individuella styrkor och ett framgångsrikt lag är ofta det som lyckas med att balansera styrkorna bäst.

Retargetingaktörer fungerar på liknande sätt. Varje annonsköpsmotor är unik och värderar användarnas beteende på olika sätt och tar därför olika beslut om hur användarna på bästa sätt nås.

Olika teknik för olika resultat

Även de bästa Formel 1-lagen får kämpa för att vinna varje race. Vissa team dominerar på höghastighetsbanor medan andra är bäst på avancerade banor. Vissa bilar presterar bättre i värme medan andra är som bäst i regn. Laget med flest poäng i slutet av säsongen vinner, samtidigt är varje enskilt race en kamp mot specifika förhållanden.

Alla retargetingaktörer utvecklar sin teknik på olika sätt och erbjuder unika tekniker, algoritmer samt placeringar. Vissa aktörer fungerar bättre i vissa regioner, andra för specifika användare eller plattformar eller till och med i specifika tidsperioder. Detta innebär att de olika aktörerna genererar olika resultat och på så sätt kan komplettera varandra. En leverantör kan alltså fylla luckor där en första leverantör missat potentiella kunder.

Nedan besvarar RTB House några vanliga frågor om användningen av flera retargetingaktörer.

Budar jag mot mig själv?

Inte helt och hållet, aktörerna tävlar mot tusentals andra budgivare. Det finns i dag 2059 certifierade aktörer som alla budar på utrymme.

Betalar jag mer för varje impression?

Om du mäter dina leverantörers resultat genom exempelvis CPA eller ROAS behöver du inte oroa dig för överbud. Om överbud trots detta skulle ske är det främst en risk för aktören och inte för marknadsföraren eller varumärket.

Kommer aktörerna att kannibalisera på varandra?

Överlappning sker mycket sällan. Genom att använda flera retargetingaktörer ökar varumärket istället sina chanser att vinna rätt placering vid rätt tillfälle.

 

Relaterade Artiklar