I början av april lanserade Elgiganten en Drive-In lösning som gjorde det möjligt att handla hemelektronik utan att lämna bilen.
Intresset för tjänsten var långt över förväntan, under april månad har tusentals kunder valt att handla hemelektronik på det här viset. Som ett komplement till Drive-In tjänsten lanserar Elgiganten idag ”LIVE video shopping”.
– Det är fantastiskt att se hur snabbt våra kunder uppmärksammar och vill testa nya sätt att handla på. Bara några timmar efter att vi var igång med vår Drive-In tjänst hade hundratals kunder valt det som leveransalternativ. När vi fick bekräftat att det var ett uppskattat tillägg till vårt tjänsteutbud började vi fila på hur vi kunde bygga vidare på detta.
– Vi vet med oss att många av våra kunder vill rådgöra med våra specialister innan köp för att få hjälp att hitta kompletta lösningar. Med detta i åtanke utvecklades idén om LIVE video shopping som vi idag är mycket stolta över att kunna lansera, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
LIVE Shopping innebär att man med hjälp av videosamtal från en dator eller mobiltelefon kan få personlig vägledning av en medarbetare från Elgiganten i realtid. Precis som när man besöker ett Elgiganten varuhus kan man få hjälp med allt ifrån mer specifik produktinformation till betalning och leveransalternativ. Elgiganten följer givetvis alla myndighetens råd och rekommendationer för att minska smittspridning men trots det är det många som inte kan, eller väljer att inte besöka butiker just nu. Genom LIVE video shopping kan man nu få den hjälp man önskar hemifrån.
– Jag är enormt imponerad av hur hela svenska samhället så snabbt kunde ställa om och bli mer digitala. Möten sker online, de som har möjlighet jobbar hemifrån och mycket undervisning sker på distans. Från och med idag kommer man också kunna få känslan av att befinna sig i ett Elgiganten varuhus, trots att man är hemma, säger Niclas Eriksson.
Tjänsten fungerar så att du bokar 20 minuter LIVE video shopping via Elgigantens hemsida. Då kommer det att finnas en länk till Microsoft Teams, där du möter en av Elgigantens specialister. Vilket produktsegment man behöver hjälp med väljs i förväg. Därefter tar en av Elgigantens medarbetare med dig runt i varuhuset, svarar på frågor och guidar dig vid behov.
Under den senaste tiden har Elgiganten inte bara lanserat Drive-In och nu LIVE video-shopping. Utöver det har alternativa betalningsmetoder för att minimera hanteringen av kontanter införts och sedan en tid tillbaka finns också möjligheten att boka in digitala planeringsmöten för kunder som går i kökstankar.
– Sällan har teknik varit så viktigt som det är just nu. Det är inte ett komplement, utan något centralt för att vi ska klara vardagen. Det känns bra att kunna tillgodo se våra kunders behov, trots omständigheterna, säger Niclas Eriksson.