Här handlar svenskarna mest på nätet under löningsdagen – och så här många shoppar under arbetstid

Idag får många svenskar lön, och ny statistik från Klarnas betalningslösningar visar att försäljningen under löningsdagen ökar som allra mest i Norrbottens län samt i Dals-Eds kommun, jämfört med en genomsnittlig dag.

Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende

Samtidigt visar en konsumentundersökning r att det är stora skillnader mellan vad män och kvinnor helst shoppar precis efter att de fått lön. Undersökningen visar också att hälften av svenskarna shoppar på nätet under arbetstid minst en gång per år, och att det är betydligt vanligare bland män än det är hos kvinnor.

Genom ny statistik från Klarnas betallösningar kan Klarna visa hur svenska folket onlineshoppar när de får lön, i jämförelse med en genomsnittlig dag. Resultatet redovisas för alla landets län och kommuner i ett nytt kapitel av den interaktiva rapporten  ‘Svenskarnas shoppingvanor på nätet’ (https://shoppingreport.klarna.com).

Löningsdagen är månadens mest populära shoppingdag – allra störst är den i Norrbottens län

Många svenskar får lön den 25:e varje månad, den dag som också är månadens mest populära shoppingdag, enligt färsk statistik från Klarnas betalningslösningar. Försäljningen ökar med 16 procent jämfört med en genomsnittlig dag, och allra mest ökar försäljningen i Norrbottens län (+19 procent). Bland Sveriges kommuner är det i Dals-Ed (+35 procent) i Västra Götaland som shoppingen under löningsdagen är som mest populärt jämfört med en genomsnittlig dag.

– Idag smattrar det på tangentborden och pekskärmarna går varma över hela landet när svenskarna börjar omsätta löningen i landets nätbutiker. Försäljningen ökar rejält under löningsdagen, och trycket fortsätter som regel fram till månadsskiftet, då försäljningsvolymerna tenderar att normaliseras igen. Och det är i Norrbottens län som det shoppas allra mest under löningsdagen jämfört med månadens övriga dagar, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Män shoppar helst elektronik när de har fått lön – medan kvinnor föredrar mode och att handla till hem och barn

En konsumentundersökning som Klarna gjort visar att det är stor skillnad mellan vad män och kvinnor helst shoppar när de precis har fått sin lön. Män föredrar att spendera sina pengar på elektronik (24 procent) och sport och fritid (17 procent), medan kvinnor istället helst spenderar pengar på mode (27 procent) samt skönhet (11 procent), hem och möbler (11 procent) och barnprodukter (11 procent). Undersökningen visar också att det är dubbelt så vanligt att kvinnor (22 procent) helst shoppar till hem och barn än att män (9 procent) gör det.

– Det går undan när lönen kommer, och den 25:e är den mest populära shoppingdagen på hela månaden. Männen shoppar helst elektronik samt sport och fritid, medan kvinnorna först och främst väljer mode. En av fem kvinnor handlar även produkter till hemmet och barnen, medan intresset bland män för samma kategori, är mindre än hälften så stort. Här hittar vi även en förklaring till varför kvinnor totalt sett gör fler köp och spenderar mer pengar online, det är helt enkelt så att de i högre utsträckning står för hushållets gemensamma inköp, säger Viveka Söderbäck.

Hälften av svenskarna shoppar på nätet under arbetstid minst en gång om året

När Klarna analyserade statistiken från sina betalningslösningar för att se när på dagen svenska konsumenter genomför köp, och vilka betalsätt de föredrar under olika tider på dygnet, framkom att andelen som shoppade med dator ökade kraftigt under kontorstid. För att ta reda på vad detta berodde på genomfördes en undersökning bland svenska konsumenter, som visar att nära hälften (45 procent) av svenskarna shoppar under arbetstid minst en gång om året, och att det är speciellt vanligt bland män (52 procent). Det är även tre gånger så vanligt att män (6 procent) gör det minst en gång i veckan, jämfört med hur ofta kvinnor gör det (2 procent). De flesta som shoppar på jobbet berättade att de gjorde det från den egna arbetsstationen (52 procent), men undersökningen visar också att 10 procent av svenska 18-35-åringar gjorde det från toaletten.

– Det blir bara enklare och smidigare att shoppa på nätet för varje dag som går. Med mobiltelefonen i högsta hugg kan den moderna konsumenten i princip beställa hem vad som helst, när som helst och var som helst. Att 10 procent av svenska 18-35-åringar uppger att de onlineshoppat från toaletten under arbetstid är väl det ultimata beviset för det. De är dessutom i gott sällskap, då hälften av svenskarna uppger att de har shoppat på nätet under arbetstid minst en gång det senaste året, även om de flesta väljer att gör det från den egna arbetsstationen. Det är framförallt män som uppskattar möjligheten att variera arbetsuppgifterna med nätshopping, då det är tre gånger så vanligt bland män att minst en gång i veckan shoppa online på jobbet jämfört med kvinnor, säger Viveka Söderbäck.

Shopping under nattetid mest populärt bland unga – samtidigt som andelen köp av underhållning, hälsa och skönhet, mode och erotikprodukter ökar jämfört med dygnets övriga tider

Statistiken från Klarnas betalningslösningar visar att köpen minskar kraftigt nattetid (00-06) jämfört med dygnets övriga timmar, men att 18-35-åringar genomför en betydligt större andel av de nattliga köpen jämfört med övriga tider, samtidigt som övriga åldersgrupper minskar sin andel. Även om detta gäller både män och kvinnor i 18-35-års-åldern så ökar den relativa andelen köp mer bland männen. Gemensamt bland både unga män och kvinnor är att det främst är köp inom varukategorierna underhållning, hälsa och skönhet, mode samt erotikprodukter som lockar extra mycket nattetid jämfört med dygnets övriga tider. Men samtidigt som även elektronik är mer populärt nattetid bland män så är andelen köp inom varukategorin högre under dygnets övriga tider bland kvinnor.

– Det är tydligt att det framförallt är den yngre generationen som håller igång nätbutikerna under natten. Vinnarna bland varukategorierna är underhållning, hälsa och skönhet, mode samt erotikprodukter, som ökar sin andel av försäljningen jämfört med dygnets övriga timmar. Och även om det också gäller unga kvinnor är det framförallt män i 18-35-årsåldern som utmärker sig med att handla på natten i högre utsträckning än övriga åldersgrupper. Om förmiddagarna tillhör “silversurfarna” (den äldre generationen konsumenter), är natten definitivt ungdomens, säger Viveka Söderbäck.