Kjell & Company lanserar ny, snabb e-handel som speglar upplevelsen i den fysiska butiken

Elektronikkedjan Kjell & Company gick förra veckan live med nya kjell.com efter 9 månaders utvecklingsarbete tillsammans med det dedikerade projektteamet på Avensia.

Genom uppväxlingen till modern e-handelsteknik, Episervers plattform och Avensias ramverk Storefront Nitro, kan Kjell & Company nu erbjuda sina kunder en blixtsnabb sajt, med rådgivning och kunskapsspridning i centrum och design anpassad efter modernt köpbeteende.

Kjell & Company har över 105 butiker i Sverige samt 17 butiker i Norge och totalt närmare 1000 anställda. Huvudkontoret och logistikanläggningen ligger i Malmö.

Kjell & Company har sedan 2011 kontinuerligt utvecklat sin sajt med Avensia som partner. Målet med projektet, som började planeras efter nyår, var att återskapa den gamla sajten, på Episervers plattform, och att anpassa den efter modern handel och köpbeteende.

– Valet av plattform föll på Episerver med Avensias ramverk Storefront Nitro ovanpå, som har varit mycket framgångsrikt för aktörer inom andra branscher. Som först ut inom hemelektronik, lanserar vi nu en hypermodern kjell.com som vi ser är möjliggöraren för att fortsatt leverera service i världsklass till våra kunder, säger Martin Knutson, CTO på Kjell & Company.

Med sin nya, moderna handelslösning kan Kjell & Company erbjuda sina kunder en sömlös koppling mellan webb och fysisk butik, och den skalbara plattformen ger dem möjligheten att ständigt utöka sitt digitala tjänsteerbjudande.

– Det har varit ett intensivt och givande samarbete med Avensia kring plattformsarbetet. Införandet av en ny plattform ger oss nya möjligheter att snabbare möta kunden med personligt anpassad kommunikation, fortsätter Martin Knutson.

Kjell & Companys nya e-handel är den senaste lösningen som byggs på Avensias ramverk Storefront Nitro, som ger handlare beprövade digitala handelskomponenter, hastighet och stabilitet, inte minst när man handlar via mobilen, vilket en majoritet av Kjell & Companys online-kunder idag gör. I designarbetet har man därför satsat på att ge kunden den kompletta e-handelsupplevelsen även i mobilen.

–  Vi är jättenöjda med resultatet. Kjell & Company är en tekniskt kompetent kund, vilket innebär att vårt samarbete har hållit en väldigt hög, teknisk nivå. Vi har haft en nära dialog under projektet och har kunnat utmana varandra rejält. Det har varit en förutsättning för att kunna nylansera en sajt med så många funktioner, på en ny plattform och med många nyheter, på så kort tid, säger Tobias Ekholm, projektledare på Avensia.