GroupM lanserar mGaming – ska hjälpa företag nå gamingkonsumenter
Hem GAMING GroupM lanserar mGaming

GroupM lanserar mGaming

Publicerat av: Redaktionen

Mediekoncernen GroupM lanserar idag mGaming, en dedikerad gaming-avdelning som ska hjälpa företag navigera en marknad som globalt omsätter mer än musik- och filmindustrin tillsammans.

mGaming kommer att erbjuda rådgivningstjänster inom allt från övergripande gaming-strategi och in-game annonsering till influencer marketing och kreativa kampanjer.

Gaming har blivit mainstream – idag omsätter den globala gamingmarknaden mer än musik- och filmindustrin tillsammans. Drygt 40 % av världens befolkning konsumerar spel dagligen och en halv miljon svenskar streamar gaming varje dag. I takt med att annonsörers investeringar inom gamingmedia ökar, ökar även komplexiteten i att navigera en fragmenterad marknad bestående av gamingaktörer, contenskapare, influencers och inte minst alla de tusentals populära spel som finns tillgängliga på mobil, platta, konsol och PC.

Med bakgrund av detta lanserar nu GroupM en dedikerad gaming-avdelning för att hjälpa befintliga och nya kunder optimera sin gaming-strategi och bättre nå ut till gamingkonsumenter. mGaming kommer att ledas av Andreas Gillberg, med över 15 års erfarenhet av marknadsföring inom spel, gaming och e-sport, tidigare bland annat som Nordenchef på Ladbrokes och VD på e-sport-agenturen Clutch Entertainment.

– Gaming är idag en av världens mest populära underhållningsformer och möjligheterna för annonsörer är oändliga, det är en underutnyttjad marknadsföringskanal. Målgruppen består av en enormt varierad skara människor som interagerar med ett brett utbud av spel på nästan alla tänkbara plattformar. Det ska bli spännande att hjälpa företag att utnyttja potentialen på marknaden, med fokus på strategi och kreativitet, säger Andreas Gillberg, Head of mGaming & GroupM Digital Göteborg.

GroupM lanserar mGaming – ska hjälpa företag nå gamingkonsumenter

Andreas Gillberg, Head of mGaming & GroupM Digital Göteborg & Anna Hammerlid, Chief Transformation Officer, GroupM

Enligt World Federation of Advertisers investerade 2019 cirka en tredjedel av alla seniora beslutsfattare på globala varumärken redan i gaming-media och 78 procent har planer på att göra det i framtiden. Det finns goda skäl till det: Enligt GlobalWebIndex överindexerar gaming- och e-sportpubliken inom flera köpstarka kategorier, däribland personbilar, online livsmedelsbutiker samt luxury brands. För företag finns det generellt två vägar att gå, antingen genom direkt annonsering i de faktiska spelen, eller genom annonsering i en kontext där innehållet kretsar kring spel, till exempel på streaming- och videoplattformar som Twitch och Youtube.

mGaming kommer att erbjuda rådgivningstjänster så som datadriven- och målgruppsstyrd annonsering cross platforms, in-game annonsering, influencer marketing, content- och annonsproduktion, och kreativa kampanjer.

– Gaming är en bred och bevisat effektiv arena som skapar värde för annonsörer. Vi är övertygade om att det finns en enorm potential för företag att framöver nå ut till olika målgrupper via gaming, men det gäller att ha en plan för att utnyttja den potentialen. GroupM har investerat i rätt teknik och kompetenser för att nu ta ledartröjan i branschen, säger Anna Hammerlid, Chief Transformation Officer, GroupM.

 

Relaterade Artiklar