Swedish E-Commerce Academy lanseras för att stötta små och medelstora företag inom e-handel
Hem E-HANDEL Swedish E-Commerce Academy lanseras för att stötta små och medelstora företag

Swedish E-Commerce Academy lanseras för att stötta små och medelstora företag

Publicerat av: Redaktionen

Idag lanseras Swedish E-Commerce Academy, ett initiativ med målsättningen att skapa Sveriges ledande utbildningsplattform för e-handel.

Syftet är att stödja små och medelstora företag inom e-handel med fokus på såväl inhemsk tillväxt som internationell export att utvecklas och växa och därmed bidra till svensk konkurrenskraft.

Swedish E-Commerce Academy är ett gemensamt samarbetsprojekt från en bred uppsättning aktörer som inkluderar Business Sweden, Almi Företagspartner Skåne, Regional Exportsamverkan Skåne, Amazon Sverige, Ehandel och PostNord. Programmet består av gratis utbildningsmaterial, webinarier och individuell rådgivning, inom ämnen som exempelvis affärsutveckling, internationell försäljning och, hållbarhet, för att nämna några exempel.

Utbildningsplattformen kommer att erbjuda såväl livesändningar som utbildningsmaterial för små och medelstora företag som vill expandera, såväl i Sverige som genom internationell försäljning – och oavsett om de är i början av sin e-handelsresa eller befinner sig på en mer avancerad nivå. Plattformen kommer att tillhandahålla kostnadsfritt utbildningsinnehåll anpassat till olika kunskapsnivåer i form av förinspelade webinarier, handledningar och ytterligare resurser. Små och medelstora företag har också tillgång till kostnadsfri individuell rådgivning med branschexperter från Swedish E-Commerce Academys olika aktörer.

Swedish E-Commerce Academy lanseras för att stötta små och medelstora företag inom e-handel”Varje aktör inom Swedish E-Commerce Academy tillför unik kompetens och värdefull kunskap från olika områden till utbildningsplattformen, som är lättillgängligt för små och medelstora företag. Genom detta initiativ försöker vi lyfta fram den potential som finns bland svenska företag och säkerställa att de är konkurrenskraftiga inom online försäljning och får bästa möjliga förutsättning att lyckas och växa.”, säger Fredrik Fexe, vice VD på Business Sweden.

“Det finns stor potential i att samla expertis inom området, för att hjälpa svenska små och medelstora företag att dra nytta av möjligheterna inom e-handel framåt”, säger Staffan Arbring, affärschef på Almi Företagspartner Skåne.

“Amazon har aktivt och framgångsrikt stöttat små och medelstora företag i andra europeiska länder. Vi är glada över att kunna erbjuda samma nivå av engagemang, service och support för att hjälpa svenska små och medelstora företag att bli framgångsrika, inte bara här i Sverige utan över hela världen”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon. “Vi ser fram emot att hjälpa svenska företag att visa världen vad svenska små och medelstora företag har att erbjuda.”

Samtliga aktörer kommer att fortsätta lägga till nytt innehåll till Swedish E-Commerce Academy, med flera specifika tillskott planerade till början av 2022. Bland annat kommer en serie webinarier om  marknadsföring på nätet, logistiklösningar, budgetering och finansiering samt hur man bäst kan expandera sin affär på andra marknader.

 

Relaterade Artiklar