Den som diskuterar esport måste förr eller senare nämna Sverige.
Svenska spelare var bland de första i Europa att börja med esport och sedan starten har flera lag och spelare haft stora framgångar. Detta har lett till att nya spelare har kommit fram och intresset och publiksiffrorna ökar på ett stort antal streamingplattformar.
Topplagen håller sig kvar
Det finns flera spelare som har utmärkt sig i Sverige, och framför allt i spelet CS:GO. Trots att esporten har vuxit fram under de senaste tjugo åren finns det redan flera svenskar som klassas som legender. En av de mest kända är Emil ”HeatoN” Christensen. Idag är han en av de eldsjälar som arbetar för att esport ska få en plats på den svenska sportkartan. Förutom sina framgångar i spel har han blivit allmänt känd genom sin medverkan i program som Mästarnas mästare och Fångarna på fortet. Han var den allra första spelaren som blev invald i Esport Hall of Fame.
Christensen var med och bildade ett av Sveriges främsta esportlag år 2000: Ninjas in Pyjamas. De anses vara ett av världens genom tidernas bästa lag i CS och CS:GO. Redan under sin första säsong vann de CPL i Dallas, London, Berlin och Worlds i CS. Sedan grundandet har det forna laget blivit en hel organisation och idag har det flera lag i olika divisioner, bland annat i Dota 2 och League of Legends. Fram till början av 2020 hade de även ett lag i PUBG, men det löstes upp på grund av omstruktureringsskäl.
Ninja in Pyjamas är däremot inte det enda svenska storlaget. Ett annat fortfarande framgångsrikt lag är Fnatic. Fnatic är också ett av Sveriges äldsta esportlag och grundades 2004. Deras främsta fokus var först på CS:GO men de har på senare år börjat att spela Fortnite, Street Fighter V och Dota 2 m.fl. De har hittills vunnit tre Majors i CS:GO. Två av dessa vann de mot just Ninja in Pyjamas och rivaliteten mellan de två svensklagen är stor.
Konkurrens från nya streamingplattformar
Esporten har vuxit tack vare streamingplattformar som sänder matcher och möjliggör för spelare att streama sina egna spelsessioner. Twitch och YouTube Gaming är de största plattformarna och räknas som de allra första. Twitch grundades redan 2011 med grundtanken att streama spel och esport. Det är idag en av de största plattformarna för både lag och solospelare. De har rättigheterna att sända esportligan Overwatch League samt matcher från DreamHack. YouTube Gaming är en avart av traditionella YouTube och som enbart visar spelstreaming och spelvideor. Likt Twitch har de sändningsrättigheter till olika event, bland annat FACEIT Esport Championship Series.
Andra plattformar som har slagit sig in på marknaden är Mixer, som tidigare kallades Beam och som sedan 2016 ägs av Microsoft. Facebook Gaming har blivit en konkurrent till YouTube Gaming och har flera sändningsrättigheter till ligor som ESL Pro League och One League. Den senaste plattformen på marknaden heter Caffeine och grundades av två tidigare anställda på Apple. Det som skiljer Caffeine mot andra plattformar är att det inte krävs ett broadcastprogram från en tredje part för att streama spelen. Plattformen har kallats för en blandning mellan Mixer och Facebook Gaming.
Den här tillgängligheten, tillsammans med de svenska framgångarna, har gjort att fler svenskar har hittat till esporten. Enligt en undersökning som gjordes 2019 svarade deltagarna att de trodde att esport kommer att vara den näst största sporten i Sverige om 10 år. De trodde också att det kommer att vara den tredje mest följda sporten efter fotboll och ishockey. I samma undersökning uppgav 33 procent av deltagarna att de någon gång hade tittat på esport, antingen via streaming eller på plats. Det här procentantalet förväntas öka. Enligt analysföretag Newzoo förväntas den totala esportpubliken att uppgå till 495 miljoner tittare under 2020. Det är en ökning på 11,7 procent från året innan.
Streaming för att spela
När det talas om spelstreaming handlar det oftast om att titta på när någon annan spelar. Det kan också handla om att spela ett spel som streamas. Det här är vanligt inom specifika spelbranscher, såsom casinobranschen. På senare år har live casino spelen börjat att ta större plats på spelsajterna. De kan vara alltifrån blackjack och baccarat till poker och roulette. Dessa spel streamas från ett landcasino genom en videolänk. Länken gör att spelaren, som sitter vid sin dator eller mobil, kan se hela bordet precis som om hen hade stått framför det. Hen styr sedan spelet genom att välja de tillgängliga alternativen för varje spel. Vid vissa spel är det även möjligt att chatta med dealern som står vid spelbordet.
Den här tekniken har banat vägen för att flera svenskar har blivit kända genom att spela poker på nätet. Nätpokern lanserades ungefär samtidigt som esporten och det gick att spela i liveturneringar redan i början av 2000-talet. Flera svenska pokerspelare har tagit sig in bland de allra bästa. En av dem är Martin Jacobson. 2014 blev han den första svensken att vinna huvudeventet i World Series of Poker och han tog hem en vinst på 10 000 000 dollar. Likt ”HeatoN” är han idag ambassadör för sitt spel, det vill säga poker, och han bidrar till att hjälpa andra att komma igång med det mångsidiga spelet. En annan känd svensk pokerspelare är Viktor Blom. Hans namn är kanske inte lika känt som Jacobsons, vilket det finns en anledning till. Under flera år var han endast känd under sitt användarnamn Isildur1. Han hade stora framgångar i liveturneringar på nätet och vann stora summor. Det faktum att ingen visste vem han egentligen var skapade en stor mystik kring honom, och en viss irritation. Hans namn blev däremot känt när han deltog i WSOP första gången. Blom har inte haft samma framgångar som sin landsman.
Sverige har fortsatt att behålla sin plats som en esportnation. De esportare som en gång var med och vann de första mästerskapen och ligorna är nu lagledare och tränare. De arbetar hela tiden för att spelen, och streamingen, ska bli tillgänglig för alla som är intresserade. Och med den stigande statistiken i åtanke, verkar det som att de lyckas.