En ny rapport från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI, ger intressanta insikter om kundernas syn på användning av teknik i detaljhandeln.
Av rapporten framgår bland annat att 67,3 procent av kunderna ser mobila tekniklösningar som det mest effektiva sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse. Tre av fyra, 76 procent, säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser i butiken genom mobila enheter. Däremot svarar nästan en tredjedel (32,6 procent) av kunderna att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att förbättra sin upplevelse i butiken.
Den årliga rapporten ”State of Mobility in Retail” från det kanadensiska IoT- och mobilitetsföretaget SOTI fokuserar i år på mobila lösningar i detaljhandeln i fyra länder, däribland Sverige. De svarande har fått dela med sig av sina erfarenheter av att använda mobil teknik i detaljhandeln, och de har även fått svara på hur beredda de är att använda tekniken för att öka sin totala kundupplevelse.
Rapporten visar att nästan hälften (47,1 procent) av kunderna internationellt sett tycker att självutcheckning är det som förbättrar deras shoppingupplevelse i butiken mest. Svenskarna visar sig vara mer mobilt mogna än övriga länder, och här är det istället självscanningen som förbättrar upplevelsen mest, med 50,7 procent. Shash Anand, produktstrategichef på SOTI kommenterar resultatet av rapporten:
– Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen. Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT, säger Shash Anand.
I takt med att kunderna blir mer vana vid ny mobil- och IoT-teknik i detaljhandeln, ökar förtroendegraden.
Som exempel är kunder i USA (19,4 procent) och Sverige (20,2 procent) ungefär lika bekväma med att chaufförer kan komma in i hemmet via smarta lås för att leverera det som beställts. I rapporten framgår att begeistringen kring innovationer som ansiktsigenkänning och beacon-teknik är högre bland män och i åldersgruppen 18 till 34 år, vilket visar på en stor möjlighet för butiker att engagera sig i dessa grupper.
– Butiker som förlitar sig på mobil teknik måste se till att tekniken verkligen fungerar eftersom kunderna snabbt vill hitta det de behöver, betala och fortsätta med sin dag. De måste se till att de har en pålitlig mobilitets- och IoT-hanteringslösning på plats för att tekniken i butiken alltid ska fungera på det sätt som är tänkt, utan avbrott, samtidigt som säkerheten och efterlevnaden säkerställs, säger Shash Anand.
I rapporten avslöjas också insikter om världen utanför den fysiska butiken, där nästan en av tre (31,4 procent) kunder uppger att de är bekväma med nya leveransmetoder som exempelvis drönarleveranser, och drygt en fjärdedel (26,9 procent) kan tänka sig leverans med förarlösa fordon.
Rapporten fann också regionala skillnader vad gäller hur redo kunderna är att börja använda sig av den nya tekniken:
- USA (48,1 procent) och Sverige (37,5 procent) är de länder där flest är öppna för tekniska lösningar som ansiktsigenkänning och beacon-teknik. Det kan jämföras med Tyskland (32,1%) och Storbritannien (31,7%) där fler är skeptiska.
- Nästan tre fjärdedelar (74,1 procent) av de tyska kunderna tycker att butiker som använder mobil teknik kan erbjuda en snabbare shoppingupplevelse, jämfört med 69,1 procent av svenskarna.
- De amerikanska kunderna var också mer (30,6 procent) villiga att återvända till butiker som ger en bättre teknisk upplevelse, och nästan en fjärdedel (22,4 procent) uppger att de sannolikt kommer spendera mer tid i butiker som ger en bättre teknisk upplevelse.