Den digitala begravningsbyrån Lavendla fortsätter att växa. I stället för att gå till en traditionell begravningsbyrå kan kunden via Lavendla boka sin begravningsrådgivare eller jurist på nätet.
Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor i nytt kapital för att tillgodose den ökade efterfrågan och fortsätta säkra tillgänglighet och kvalité i en tid då behovet av digitala tjänster ökar.
Där man tidigare vände sig till den lokala begravningsbyrån och blev tilldelad en ledig rådgivare, erbjuder Lavendla en möjlighet att välja rådgivare baserat på kundomdömen. Den i behov av rådgivning kan online enkelt få en övergripande bild av planering och kostnad för begravningen.
“Dagens situation gör att efterfrågan på digitala tjänster ökar i allmänhet. Vår bransch är inget undantag. Vi är idag 150 begravningsrådgivare och jurister runt om i hela Sverige som hjälper anhöriga dygnet runt, alla dagar i veckan. Men för att möta den ökade efterfrågan hos oss siktar vi på att dubbla antalet rådgivare och jurister kommande året, ” säger Jakob Nordström, VD och grundare.
För att finansiera den snabba expansionen väljer man nu att ta in ca 20 miljoner kronor från befintliga ägare som bland annat består av Bonnier Ventures och eEquity.
”Lavendlas digitala men samtidigt lokala erbjudande balanserar helt rätt mellan dåtidens traditionella byrå och nutidens växande efterfrågan av digitala tjänster. Att i situationen som råder just nu ha möjlighet att sitta hemma och planera ett fint avslut för en närstående är fantastiskt, men vi ser även att modellen håller på lång sikt och attraherar kunder över åldersgränserna. Med en starkare kassa kan vi nu fortsätta leda vägen för framtidens begravningsbyrå och möta kundernas behov på bästa (och närmsta) sätt,” säger Jessica Mattsson på eEquity.
”Lavendlas affärsmodell och erbjudande ligger rätt i tiden och är ett utmärkt exempel på hur en bransch kan förändras i grunden när digitaliseringens möjligheter tillvaratas fullt ut. Idag står bolaget väl rustat för att stärka erbjudandet betydligt och nå nästa tillväxtfas, vi ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans längst resan,” säger Dajana Mirborn på Bonnier Ventures.