Så anpassar sig företag efter nya förutsättningarna

Butiker stänger ner samtligt som e-handeln ökar. Kunderna håller sig hemma, men deras behov består. Att ställa om snabbt kan vara skillnaden mellan liv och död för företagare.

Situationen förändrades snabbt och nu gäller det för företagare att ställa om. Att hänga med och möta kunderna där de är.
— Det är lite upp- och nedvända världen just nu, säger Joakim Eriksson, Consumer & Retail på DB Schenker.
Inom detaljhandel syns en starkt uppåtgående trend för e-handeln. Och en nedåtgående trend för butikerna.
Är butiksdöden ett faktum?
— Vi ser flera exempel på det och jag tror inte det är över än. Färre går i butik, affärscentrum ändrar sina öppettider, sällanköp som kläder och skor har fått ett tillfälligt hack i skivan. Men många klarar sig tack vare att just webbhandeln ökar, säger Joakim Eriksson.

Köpcentrum med hemleverans

Vi ser exempel på företagare som går över butiksgränserna för att överleva. Ett exempel är köpcentret Solkatten i Lerum, där flera butiker och restauranger gått samman och nu erbjuder hemkörning.
— De samlar allt på ett ställe och tillåter på så sätt folk handla utan att utsätta sig för onödiga risker, säger Joakim Eriksson, DB Schenker.

Hälso- och dagligvaror säljer som smör

Matbutiker, speciellt de med hemleverans, har mycket att stå i just nu. De tar till och med in personal från andra branscher för att möta upp kundernas behov.
— Där är det fullt upp. Eftersom många är hemma och inte äter ute handlas det mer än tidigare. E-handeln ökar kraftigt.
Även hälsoprodukter finns med på topplistan över vanliga köp just nu. Företag som inte tidigare jobbat med hälsoprodukter ger sig in i branschen nu. H&M är ett exempel.
— Och Jula ett annat. De säljer ansiktsmasker sedan tidigare, men nu tar de in ett ökat antal. Även deras hemmafix- och hemmaträningsprodukter säljer slut, säger Joakim Eriksson, Consumer & Retail på DB Schenker.
— Även elektronik köps det mycket av, lägger han till.

Förändringen, delvis permanent

Att träffas, ta en fika och gå i butiker kommer det fortfarande finnas intresse för när restriktionerna lättar. Men en viss beteendeförändring kommer vi se framöver, tror Joakim Eriksson.
— Jag tror vi kommer se långsiktiga effekter och att ingenting blir precis som förut, även om det delvis kommer att gå tillbaka till “det vanliga”.
Men precis just nu jobbar de flesta hårt med att få vardagen att gå ihop.
— Få företag jobbar med sina ordinarie flöden nu, det handlar om att hitta andra alternativ och säkra upp så att det vi beställt kommer fram. Det finns en stor osäkerhet idag med förseningar och så vidare.